Унищожили сме толкова много бозайници, че са нужни 5 млн години, за да бъдат заместени

Хората унищожават бозайниците по-бързо, отколкото еволюцията може да понесе

НаукаOFFNews Последна промяна на 17 октомври 2018 в 00:00 10278 1

Как трябва да се развият дребните бозайници, за да се разнообразят и да се компенсират загубите на големи бозайници. Кредит: Matt Davis, Aarhus University.

През последните половин милиард години са настъпили пет големи масови измирания, които унищожиха по-голямата част от живота на Земята.

Перм-Триаското масово измиране преди около 250 милиона години в края на периода Перм изтри от лицето на Земята 96% от всички морски видове и над три четвърти от сухоземните гръбначни животни.

Последното масово измиране причини смъртта на динозаврите преди около 65 милиона години.

Учените сега твърдят, че сме на ръба на шесто масово измиране  - но докато предишните събития бяха предизвикани от бедствия, като масови вулканични изригвания или удари от астероиди, този път виновникът е един вид - Homo sapiens

Международният съюз за опазване на природата прогнозира, че 99,9% от критично застрашените видове и 67% от застрашените видове ще бъдат загубени през следващите 100 години, припомня ScienceAlert.

Предвид настоящия темп, с който хората унищожават животински и растителни видове, изследователите в Университета в Орхус, Дания, и Университета в Гьотеборг, Швеция, изчисляват колко време ще е нужно, за да се възстанови биоразнообразието.

Дори и при най-оптимистичния сценарий, при който усилията за опазване успяват да спрат унищожаването на местообитанията и да се редуцира тенденцията на изчезване на видовете до фоновите нива, наблюдавани във вкаменелостите, ще са нужни 3-5 милиона години за бозайниците, за да се регенерират еволюционните клонове, които ще изчезнат през следващите 50 години.

Ще са необходими повече от 5 милиона години за възстанови биологичното разнообразие на едрите видове бозайници, загубени по време на ледниковия период.

Изчезнали представители на Североамериканската мегафауна.

Запазване на биоразнообразието, преди да е станало твърде късно

Екипът изследователи използва обширна база данни за бозайниците, която включва не само съществуващите видове, но и тези, изчезнали, откакто се е появил човекът. Те обединиха тези данни с информация за темповете на изчезване, които се очакват през следващите 50 години.

Всеки вид, изчезнал преди нас, също е загуба. Но екологичната стойност на някои видове е по-голяма от останалите. Има стотици видове земеровкови, така че ако загуби няколко, родът все още ще има достатъчно членове, за да се развие биоразнообразието му.

Случаят е съвсем различен при някои видове мегафауна, като гигантските ленивци и саблезъбите тигри, изчезнали преди 10 000 години, в което хората играят важна роля. Когато тези толкова отличаващи се от другите родове изчезват, се отсичат цели клонове на еволюционното дърво на живота.

Еволюцията не може да се справи

Еволюцията е защитният механизъм на планетата срещу загубата на биоразнообразие. Тъй като местообитанията и климата се променят, видовете, които не могат да оцелеят, измират и бавно се появяват нови видове.

Но е нужно много време преди новите видове запълнят нишите - и този процес е много по-бавен от скоростта, с която хората причиняват изчезването на бозайниците.

За да се установи времето, необходимо на видовете бозайници да се възстановят до нивата на биоразнообразие, наблюдавани преди хората да излязат на сцената, изследователите извършиха няколко усъвършенствани симулации на еволюцията на мощни компютри, за да предскажат колко време ще е необходимо за възстановяването.

Те проверяват няколко сценария, моделирайки сложните еволюционни взаимоотношения между съществуващи и изчезнали бозайници, установявайки, че дори при най-оптимистичния сценарий са необходими до пет милиона години животът да регенерира изгубените клонове и клонки от еволюционното дърво на бозайниците.

Според изследването, публикувано в Proceedings of the National Academy of Sciences, важни видове като черния носорог биха могли да изчезнат през следващите 50 години, докато азиатските слонове имат само 33% шанс да оцелеят през този век.

"Въпреки че някога сме живели в свят на гиганти - гигантски бобри, гигантски броненосци, гигантски елени и т.н., сега живеем в свят, в който все повече изчезват големите диви видове бозайници. Малкото останали гиганти като носорози и слонове, са застрашени да бъдат унищожени много бързо", разказва професор Йенс-Кристиан Свеннинг (Jens-Christian Svenning) от Университета в Орхус, който ръководи голяма изследователска програма за мегафауна, която включва проучването.

Съвременни едри бозайници. Международният съюз за опазване на природата прогнозира, че 99,9% от критично застрашените видове и 67% от застрашените видове ще бъдат загубени през следващите 100 години

Констатациите показват, че усилията за опазване на природата трябва да се приложат сега, защото е много по-лесно да се запази биоразнообразието, отколкото да се чака да се развие по-късно.

WOW

17.10 2018 в 14:21

Компютри и глупави зоолози/еколози са уникално тъпа комбинация. Интересно ми е как точно установиха, че хората са виновни за изчезването на гигантските бозайници. Сега е модерно да се истеризира как човекът е виновен за абсолютно всичко. Въпреки това дори примерите в горната статия показват постоянна динамика и наличието на многократни изчезвания на видове. Просто при всяка промяна, неприспобените видове измират, това е еволюцията! Нека някой да се опита да си представи с какво би се хранил сега един огромен тигър, който вероятно има нужда от поне 5 пъти повече месо от сегашните? Може би с тъпи зоолози и програмисти? Иначе ПР им е добър, а и усвояването на средства съм сигурен че също е превъзходно.