20 март 2019
  •  Говорят медиците

Упражнение намалява сляпото петно в очите

Подобрение биха усетили и хората, които имат увредено зрение

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 септември 2015 в 16:3033230
Снимка: Wikimedia

Дори и да имаме нормално зрение, ние имаме сляпо петно в ретината. Обикновено то не влияе върху това как виждаме света, тъй като мозъкът запълва празнината. Екип от изследователи обаче открил, че упражнения за очите могат да намалят това сляпо петно, което от своя страна би могло да помогне на слепите хора да възвърнат някаква част от зрението си.

Проучването е публикувано тази седмица.

Задната част от ретината ни е покрита с клетки, които са чувствителни към светлината. Но има точка, от този слой, която е покрита с клетки, които не регистрират светлината. Това е точката, в която зрителният нерв се свързва с мозъка. Това е относително малка зона, в която окото не може да засече никаква светлина.

С цел да свият сляпата си точка, десет човека тренирали двадесет последователни дни. Преди това изследователите били провели предварителни тестове, за да установят границите на въпросната сляпа зона. След това те проследявали движението на очите на участниците, когато гледали към пръстен с различни цветни ленти, които попадали в сляпото петно. Участниците трябвало да кажат какъв е цветът на лентите (червен или зелен) и в коя посока се движат (ляво или дясно).

Изследователите обаче променяли размера на пръстена, така че или попадал изцяло в сляпата точка на зрението на участниците, или пък се намирал точно на границите ѝ.

Учените нагласили задачата така, че участващите да бъдат отговарят правилно през 70% от времето. В края на курса обаче участниците започнали да изкарват по-добри резултати. Учените установили, че сляпото петно на хората се било свило с около 10%.

Хипотезата на екипа, провел изследването, е, че петното се е свило, тъй като клетките по неговите граници станали по-чувствителни. И докато това проучване е било относително малко, то тези тренировки могат да са полезни за хора, които са патологично слепи - заради увреждане на определена част от ретината или заради дегенерация на макулата.