Ураган от тъмна материя връхлита Слънчевата система със скорост 500 км/сек.

НаукаOFFNews Последна промяна на 13 ноември 2018 в 09:35 13357 1

Космическата прогноза за времето вещае силни ветрове от тъмната материя в нашия регион на Галактиката, пише Physics, издание на Американското физическо общество.

Прогнозата се основава на ново проучване на близка група звезди, които се движат в същата посока. Смята се, че този така наречен поток S1 е остатък от галактика джудже, която е била погълната от Млечния път преди милиарди години. Тъмната материя от отдавна изчезналата галактика може да ни връхлети с около 500 км/сек, според авторите на изследване, публикувано в Physical Review D.

Млечният път и всъщност всички галактики са се оформили в огромен ореол от невидима допълнителна маса, наречена тъмна материя, която надхвърля видимия компонент пет пъти.

При движението на Слънчевата система около Млечния път тя преминава през ореола от тъмна материя с 230 км/сек. По този начин тъмната материя ни въздейства като високоскоростен "вятър".

Новооткритият "ураган от тъмна материя" може да остави откриваем отпечатък в данните в търсене на тъмната материя и да даде ключ към загадката на тъмната материя.

Потокът S1 бе идентифициран миналата година от сателита Gaia.

Сега новото проучване установи, че потокът S1 носи тъмна материя, еквивалентна на 10 милиарда слънчеви маси и се насочва директно към Слънцето.

Тази тъмна материя трябва да удари Слънцето - и всички детектори на Земята - със скорост от 500 километра в секунда - много по-бързо от стандартния вятър на тъмната материя. Авторите на изследването Киърън О'Хеър (Ciaran O'Hare) и колегите му от Университета в Сарагоса, Испания го наричат ​​"ураган от тъмна материя".

Това не е първият звезден поток - всъщност астрономите вече са открили около 30 от тези движещи се групи в нашата галактика. Прието е да се смята, че всеки от тези потоци представлява отломки на малка галактика, която се е разбила в Млечния път.

Изследователите изчислиха ефекта на S1 върху тъмната материя в нашия регион.

Екипът разгледа различни модели за плътността и разпределението на вливащото се тъмно вещество от прародителската галактика. Те прогнозираха възможните подписи на бързо движещата се популация за търсене на тъмната материя.

Звездите от потока S1 са проектирани в равнините (Y, Z) и (X, Y). Потокът се вижда странично (вляво) и в анфас (вдясно) в двете проекции. Скоростта на Слънцето е отбелязана като жълта стрелка, а позицията на Слънцето е означена със сивия кръст.A Dark Matter Hurricane: Measuring the S1 Stream with Dark Matter Detectors

Проучването разглежда няколко популярни кандидати за все още непознатите частици, които съставят тъмната материя, за да проверят как този ураган ще повлияе на експериментите за директното им откриване.

Сред кандидатите са слабо взаимодействащите масивни частици или WIMP, които са от няколко до сто пъти масата на протона. Детекторите, с които разполагаме, търсещи слабо взаимодействащи масивни частици (WIMPs), вероятно няма да видят никакъв ефект от S1, но бъдещите WIMP детектори биха могли. О'Хеър и колегите му разглеждат един от последните - експеримента LZ, намиращ се в подземните съоръжения в Санфорд, САЩ, и откриха, че потокът може да бъде открит, ако съставлява 10% от местната тъмна материя, и частиците са между пет и 25 пъти масата на протона.

Когато потокът S1 "удари Слънчевата система в лицето", пишат авторите, неговата противоположно въртяща се структура драстично ще увеличи количеството тъмна материя, идваща от същия пласт небето като стандарет вятър тъмна материя. Всъщност, трябва да създаде подобна на пръстен структура около този вятър, нещо, което детекторите за тъмна материя, като CYGNUS, могат лесно да открият в бъдеще.

И накрая ураганът дава възможност да бъде открит в случай, ако тъмната материя са екзотични частици, известни като аксиони. Тези кандидати могат да бъдат превърнати във фотони в присъствието на интензивни магнитни полета. Те бързо спечелят симпатии сред ловците на тъмна материя в световен мащаб.

Каквата и да се окаже неуловимата частица, перспективите за нейното откритие ще се подобрят след откриването на S1. О'Хеър и екипът му твърдят, че ураганът ще увеличи "значително" перспективите за откриване на тъмната материя.

13.11 2018 в 21:32

Извън звездния поток, който вероятно и светла материя носи в осезаеми количества и сам по себе си е интересен, нещо много смело му привързахте тъмна. Може и да има, може и да няма.

Че и детектори - аз ли бъркам или досега няма работещи детектори за тъмна материя от никой вид.

И най-паче: колко студена ще да е тая тъмна материя, та от 200 до 500км/с да се промени забележимо енергията на сблъсъците?