25 септември 2018
  •  Говорят медиците

Установен е пробив в земната магнитна защита

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 04 ноември 2016 в 11:00160410
Появата на пукнатини в магнитосферата е придружена от северното сияние twitter.com/Скот Кели

Астрофизици откриха пукнатина в магнитосферата на Земята, която защитава планетата ни от космически лъчи и слънчева радиация, съобщи Рhys.org.

Откритието е докладвано в статия, публикувана в списание Physical Review Letters.

Магнитосферата предпазва планетите от космически лъчи и слънчевата радиация. Пробивът, открит от индийските учени от Института за фундаментални изследвания Тата в Мумбай, се получи заради гигантски облак от плазма, изхвърлен от слънчевата корона.

GRAPES-3 (Gamma Ray Astronomy PeV EnergieS phase-3) е мюонен телескоп, най-големият и най-чувствителният за наблюдение на космически лъчи и се намира в Ooty, Индия.

Телескопът GRAPES-3 в Ooty, Индия

На 22 юни 2015 година изследователите с помощ на телескопа GRAPES-3 регистрираха изблик на галактически космически лъчи, чията енергия достигна 20 гигаелектронволта. Активността на галактическите космически лъчи продължи около два часа и съвпадна с сблъсъка на магнитосфера с гигантски облак от плазма, изтласкан от слънчевата корона. Той удря Земята с много висока скорост.

Сблъсъкът довежда до компресиране на магнитосферата на Земята три пъти и предизвика мощна геомагнитна буря, предизвиквайки северни сияния и радиосмущения в страните с високи географски ширини.

Компютърното моделиране показа, че изблика в скока на космическите лъчи настъпи поради временна пукнатина в защитното поле на земята, създадена поради магнитно присъединяване. Това е процес на преструктуриране на линиите на магнитното поле, заради който в земната атмосфера навлязоха космически лъчи.

Магнитно присъединяване. Източник: NASA/Goddard/Conceptual Image Lab

Много астрономически обекти като планети, звезди и дори черни дупки имат магнитни полета. Тези полета, представени визуално с магнитни линии, обикновено имат форма - такава, каквато сме свикнали да виждаме когато изобразяваме магнитните линии на един магнит. Магнитните линии не съществуват физически, но доста добре ни помагат да си представим процесите в магнитните полета. Считаме, че по тях спираловидно се движат заредени частици като електрони и йони.Понякога, когато противоположни магнитни полета от различни източници се срещнат се освобождава огромно количество енергия. Точно този процес наричаме магнитно присъединяване.

В космоса, въпреки че е дълбок вакуум, е изпълнен с магнитни силови линии. Източник: NASA/Goddard/Conceptual Image Lab