Установиха от къде идва "извънземният" сигнал

Наука ОFFNews Последна промяна на 05 януари 2017 в 12:15 32228 1

Кредит Rogelio Bernal Andreo (Deep Sky Colors)

Звездни купове и мъглявини в съзвездието Колар.

Източникът на бързи радиоимпулси, които някои считат за сигнали от извънземна цивилизация, не се намира в нашата галактика Млечен път, а е галактика, отдалечена от Земята на 3 милиарда светлинни години.

Това е посочено в статия, публикувана в Nature.

Почти десетилетие след откритието на първия радиоимпулс или FRB (Fast Radio Burst) международен екип изследователи локализират източника на един такъв сигнал, FRB 121102, в галактика джудже в съзвездието Колар.

"Тези радиоимпулси, трябва да имат огромно количество енергия, за да могат да са видими от разстояние над 3 милиарда светлинни години от нас," - заяви в прессъобщение на Университета Корнел изследователят Шами Чатерджи (Shami Chatterjee), водещ автор на проучването.

За да установят източника, екипът използва серия от радиотелескопи, включително Аресибо в Пуерто Рико, Свръхголямата антенна решетка Very Large Array в Ню Мексико, както и космически телескоп на НАСА "Чандра" и Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) в Чили.

Допълнителни наблюдения от обсерваторията Джемини в Хавай показа, че тази галактика е десет пъти по-малка от Млечния път и има само един процент от неговата маса.

Галактиката постоянно излъчва в радиодиапазона, периодично пораждайки импулси, подобни на FRB 121102. Техният източник е компактен обект в центъра на галактиката.

Следващият голям въпрос е естеството на източника: Какво причинява тези импулси и има ли и други, които се повтарят периодично? "Смятаме, че това може да бъде магнетар - новородена неутронна звезда със силно магнитно поле, остатък от свръхнова или пулсар - който някак произвежда тези чудовищни ​​импулси", обяснява Чатерджи. "Или може да е активно галактическо ядро (черна дупка - бел.ред.) ​​на галактиката джудже. Това би било оригинално. Или може да е комбинация от тези две идеи, което обяснява защо това, което виждаме, е толкова рядко" - допълва астрофизикът.

Съзвездието Колар, от където идва мистериозният сигнал. Източник:  Wikimedia Commons