Ужасяващо откритие: Климатичните промени са превърнали неандерталците в канибали

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 01 април 2019 в 10:16 12784 0

Снимка: pixabay

Костите са открити в пещера в Югоизточна Франция през 90-те години. И шестимата са неандерталци - двама възрастни, двама юноши и две деца.

Из цяла Европа има повече от 200 места, на които са открити останки от неандерталци, подобни на тези, но малко от тях носят същата ужасяваща история, според нови археологически анализи, съобщават Science Alert

Които и да са били тези древни човеци, приключили живота си преди 120 000 - 130 000 години, животът им е бил белязан от отчаяние, глад и жестока бруталност.

Защо? Защото тези отдавна изчезнали неандерталци са живели в последния междуледников период, момент, в който светът бързо е преминал от ледена епоха към много по-горещ климат.

"Промените в климата в последния междуледников период са били много резки," разказва палеонтолога Еманюел Дескло (Emmanuel Desclaux) от френския Национален център за научни изследвания (CNRS). "Не говорим за геологичния, а по-скоро за човешкия аспект. Може би за няколко поколения околната им среда тотално се е променила."

Докато светът е ставал по-горещ, моретата залели бреговете, растенията и животните се променили. Обществата на ловци и събирачи успешно адаптирани към десетки хиляди години екстремен студ, били изправени пред неизвестното.

Малко е известно как са се адаптирали в този период, но запазени археологически слоеве от около 220 европейски града носят някои доказателства, базирани върху останки от човешки тела, включително зъби, части от черепи и други кости. Но на повечето от тези места, останките не изглеждат както тези от пещерата Baume Moula-Guercy (BMG) в Югоизточна Франция.

На това място са открити несравнимо добре запазени кости и останки. Те позволяват на археолозите да възпроизведат естествената околна среда и пейзаж, в който са живели неандерталците през периода на Плейстоцена, отбелязват учените, в своя труд, публикуван в Journal of Arcaelogical Science

Но те разкриват и нещо друго - доказателства за неандерталски канибализъм, който според авторите идва в отговор на "дълбокия катаклизъм", настъпил в следствие на климатичните промени.

В пещерата BMG са открити 120 кости от шест индивида. Те са смесени с животински кости и анализът разкрива, че нещо много сериозно се е случило с тези древни човешки останки.

"Следи от порязване са открити върху 50% от човешките останки, разпределени по целия скелет от черепа и долната челюст до костите на ръцете и ходилата и фалангите," съобщават учените. "Следи от удари се забелязват върху всички черепи, всички дълги кости и други кости при възрастните и децата."

Основани на тези доказателства, които разкриват също потенциални следи от счупване и дъвкане, учените предполагат, че вида и състоянието на костите говорят за епизод на канибализъм. Вероятно той се е наложил, заради глада и невъзможността да се улови обичайната плячка в променящия се климат.

"Скелетните елементи от всяка част на тялото предполагат, че те са били цели преди настъпването на разчленяването," се описва в труда. "Още повече, никоя от останките не е в анатомическа връзка с останалите, което означава, че телата са били напълно разкъсани."

Разбира се, предположението за канибализъм остава хипотеза, но основано на доказателствата, анализирани от учените, то пасва към останалите неща, които знаем за неандерталците. Те обикновено погребват телата на мъртвите си и са били принудени да напуснат някои части на Европа, заради периодите на глад дължащи се на променящата се природа и липсата на плячка, богата на белтъци.

За тези, които са изостанали, условията били тежки. Някои може да се се избили помежду си, за да оцелеят, други са станали сами храна. Но колкото и ужасен да е този сценарий, учените искат да подчертаят, че това не прави древните неандерталци чудовища. Просто са били хора без друга възможност пред себе си, ако са искали да оцелеят.

"Канибализмът, проявен в Baume Moula-Guercy не е признак на скотщина или нечовечност", обяснява екипът от учени. "Анализът на данните ни помага да интерпретираме това събитие като еднократен епизод на ендо-канибализъм за оцеляване, като отговор на хранителния стрес, предизвикан от бързите и радикални промени в околната среда."