В Австралия откриха гъбички, които отделят злато

Микроскопични гъбички успяват да абсорбират разтвореното злато и да го депозират под формата на чист метал върху повърхността на мицела си

НаукаOFFNews Последна промяна на 27 май 2019 в 15:08 13243 0

Открити в Австралия гъбички могат да превърнат златните съединения в чист метал, който покрива повърхността им с искрящи наночастици.

Това съобщава екип на Австралийската държавна асоциация за научни и приложни изследвания (CSIRO) в статия, публикувана в списание Nature Communications.

Микроскопичните гъби Fusarium oxysporum се срещат в мини в Западна Австралия и показват изключително необичайната способност да усвояват златни съединения, разтворени в средата. Отделяйки високореактивни молекули водороден пероксид, те предизвикват неговото окисление и превръщат сложни съединения в чист метал. Блестящите златни частици покриват повърхността на мицела на F. oxysporum.

Клетките Fusarium oxysporum, обсипани със златни частици. Кредит: CSIRO

Учените все още не могат да кажат как точно гъбичките правят подобна трансформация. Въпреки това, това определено им носи големи ползи - наблюденията показват, че щамовете, които образуват „златното покритие“, растат по-бързо и израстват по-големи от нормалните. Може би наночастиците улесняват усвояването на някои хранителни вещества или извършват всякакви реакции, важни за живота върху богатите на метали минерали. Този въпрос все още предстои да намери отговор.

Особен интерес представлява находката за геолозите - може би такива малко изучени биологични процеси влияят върху образуването на златни находища и тяхното разпределение. Освен това вероятно в бъдеще такива микроорганизми да помогнат за по-прецизно геоложко проучване на изкопаемите ресурси и дори да създадат нови биологични технологии за тяхната обработка.