19 ноември 2018
  •  Говорят медиците

В Хавай завърши експериментът, симулиращ живот на Марс (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 29 август 2016 в 07:1644230

НАСА завърши експеримента на симулация на живот на Марс, която продължи една година в Хавай. Екип от шест учени живяха на Хавай в условия, в които се очаква да живеят хората на Марс, разказва space.com.

Това е краят на четвъртата и най-дълга мисия на изолация като част от програмата, наречена Hi-SEAS (Hawai'i Space Exploration Analog and Simulation).

От 29 август 2015 г. групата се намира в почти пълна изолацияна хавайския остров Мауна Лоа. Шестимата са живели в много малка куполообразна конструкция без чист въздух, прясна храна и възможност за уединение. Храната е била предимно консерви. Участниците в експеримента са можели да излизат навън само в специални костюми. Те имат достъп до електронна поща и могат да говорят със специалистите от мисията, но само с 20-минутно закъснение.

В такива конструкции, според учените, ще живеят първите изследователи на Марс .

Изследователите наблюдават екипажа с камери, следящи движението им, електронни анкети и др., за да съберат данни за HI-SEAS.

Учените смятат, че в подобни условия ще живеят астронавтите, които ще отидат до Марс. Продължителността на мисията, вероятно може да е от една до три години.

Изследването проведе Университета на Хавай с подкрепата на НАСА. Учените се опитват да разберат как хората се чувстват в такива условия.

Мястото, където бе проведен експериментът, бе избрано до голяма степен поради отдалечеността му от цивилизацията. Екипажът вече излезе от хабитата, яде прясна храна за първи път от една година и се изкъпа в океана. Тези хора са били само на няколко километра от рая, но за последната година може да се каже, че са били на Марс.

В експеримента участват френски астробиолог, немски физик и четирима американци - пилот, архитект, журналист и агроном.

Експериментът на НАСА е вторият по продължителност за подобни изследвания в света. Най-дългата симулация на условията на живот на Марс са прекарали в Русия в рамките на проекта "Марс-500". Шестима души бяха държани в изолация 520 дни от юни 2010 до ноември 2011 година.