В Япония одобриха създаването на хибридни ембриони от хора и гризачи

НаукаOFFNews Последна промяна на 30 юли 2019 в 11:17 5582 0

На снимка е химерна бяла мишка и потомците ѝ. Няколко нейни клетки носят функционалния ген agouti, а потомците ѝ имат този ген във всички клетки. Кредит: Staff at NIMH's Transgenic Core Facility

След повече от десетилетия чакане биологът на стволови клетки Хиромицу Накаучи (Hiromitsu Nakauchi) от Токийския университет най-сетне получи одобрение от правителството и е готов да продължи едно от най-противоречивите научни изследвания - експерименти с хибридни ембриони от човешки и миши клетки, съобщава The Asahi Shimbun.

Това разрешение на Министерството на образованието, културата, спорта, науката и технологиите на Япония ще позволи хибридните ембриони да се използват за производство на органи, които са възможно най-близки до човешката структура. Изследването на такива органи от своя страна ще помогне да се организира култивиране в по-големи животински органи, които могат да бъдат трансплантирани на хора.

Множество експерименти с цел да се получат нови възможности за лечението на хора, се провеждат и върху животни - мишки, плъхове, маймуни и т.н. Въпреки че са доста близки до Homo sapiens по анатомия и физиология, разликите са неизбежни. Идеалният вариант би бил да се изследват човешките органи, но не и в хора.

Възможно е да се хуманизират отделни гени на лабораторни животни, тоест да се въведе вариант на определен ген, взет от Homo sapiens, а да се изключи хомоложният ген на самото животно. На теория могат да се отглеждат цели органи. За това е необходимо клетките, от които се развиват, да бъдат взети от човек, а самото животно да не може да образува този орган от собствените си клетки. Органите се формират преди раждането на животното, така че в този случай е необходимо да се създаде ембрион, който да съдържа както човешки клетки, така и клетки от друг тип или т. нар. химера.

В много страни не могат да се правят експерименти с химерни ембриони. В САЩ от 2015 г. има мораториум върху държавното финансиране на подобни експерименти. В Япония до 1 март 2019 г. действаше забрана за трансплантация на ембриони, които съдържат човешки клетки в матката на животни или хора, било за износване, било за продължаване на всякакви експерименти върху химерни ембриони след 14-тия или повече дни след създаването им.

На 1 март е издадено постановление, което променя тези правила. Сега описаните ембриони не е необходимо да се унищожават две седмици след образуването им и е възможно да се имплантират в сурогатни майки-животни, но не и на хора. Биологът Хиромицу Накаучи, професор в университетите в Станфорд и Токио, се възползва от това. Той кандидатства за експерименти с химерна мишка и човешки ембриони и е одобрен на 24 юли.

Накаучи има намерение да въведе индуцирани човешки плурипотентни* стволови клетки (iPSCs) в ембриони на мишки, които са генетично модифицирани, за да се премахне способността им да образуват определен орган (например панкреас), да ги засади в матката на мишките и да се отглеждат максимум 14,5 дни след оплождането.

* При определени условия някои диференцирани възрастни клетки да бъдат „препрограмирани” генетично, за да добият състояние, подобно на стволова клетка. Това нов вид стволови клетки се наричат индуцирани плурипотентни стволови клетки.

След това се планира да се проведат подобни експерименти с химерни ембриони на плъхове, но с малко по-голям максимален период на бременност от 15,5 дни. Ако всичко върви добре, екипът на Накаучи ще тества технологията на по-големи животни - прасета.

Кредит: The Asahi Shimbun

По-рано биолозите под ръководството на Хиромицу Накаучи успешно отглеждат ембриони на плъхове с панкреасни жлези на мишки. Но опитът за създаване на химерни овчи ембриони с човешки панкреас обаче се проваля - в края на четвъртата седмица на вътрематочното развитие овчите ембриони са съдържали само няколко човешки клетки и желаният орган не се е формирал. Вероятно причината е в далечната връзка между овце и човек. Може би с подобен проблем ще се сблъскат и в бъдещите експерименти с гризачи.

Във всеки случай, не си струва да очаквате появата на „мишочовек“ - поради генетичните различия химерният ембрион не може да се развие в пълноценен организъм и ще умре много преди раждането. Освен това учените ще измерват дела на човешките клетки в мозъка на ембрионите на различна възраст и ако превишат 30 процента, експериментите ще спрат.

През 2017 г. друга група изследователи се опитаха да създадат химерни ембриони на плъх и прасе и на човек и прасе (повечето от клетките и в двата случая принадлежаха на прасета). Клетките на гризачите не срастват в свинските ембриони, но определен процент от човешките клетки оцеляват там. Това дава надежда, че някой ден ще могат да се отглеждат човешките органи в прасета.