19 октомври 2019
  •  Говорят медиците

В Млечния път намериха втора гигантска черна дупка

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 януари 2016 в 11:1176141
Концепция на художник на вихъра, обкръжаващ невидимата черна дупка в центъра на газовия облак CO-0.40-0.22 Снимка: Keio University/NOAJ

Втора огромна черна дупка са открили в нашата галактика Млечен път японски астрономи. Преди това се знаеше за съществуването само на една свръхмасивна черна дупка в центъра на нашата галактика - Стрелец А*.

Всъщност астрономите от Университета Кейо, Токио са наблюдавали странно вихрово струпване с голям диапазон на скоростите в газовия облак CO-0.40-0.22, вероятно под въздействието на мощната гравитация на черна дупка.

Подробности за изследването са публикувани в Astrophysical Journal Letters.

Обектът се намира на разстояние от 200 св. години от галактическия център, където е свръхмасивната черна дупка Стрелец А* (Sgr. А *). Това са установили изследователите с помощта на 45-метровия радиотелескоп Nobeyama на японската Национална астрономическа обсерватория.

Учените използвали компютърно моделиране, за да определят причината на странните завихряния в газовия облак и стигнали до заключението, че това се дължи на изключително компактен обект с маса около 100 хиляди слънчеви маси. Това е черна дупка с междинна маса. За сравнение, Стрелец A* е около четири милиона слънчеви маси.

Черните дупки с междинна маса (среден клас) са мистериозни обекти. Те са различни от свръхмасивните черни дупки в центровете на повечето галактики и от черните дупки, образувани след смърта на масивните звезди.

Съществуват и черни дупки, които растат за сметка на сливането с други черни дупки. Те се отнасят към средния клас, за който астрономите не знаят почти нищо.

Някои теории за еволюцията на галактиките предполагат, че в Млечния път трябва да има стотици милиони черни дупки, но проучванията в рентгеновия диапазон разкриват само малък процент от това количество. Сега учените се надяват радиотелескопите да помогнат в търсенето на липсващите черни дупки.

Черната дупка Стрелец А*. Източник: NASA

sawall 19.01 2016 в 12:45 1
Интересна статия и поздравления за линка към Писма до Астрофизичния журнал!