В САЩ се тества върху хора първата ваксина срещу коронавирус

Ваня Милева Последна промяна на 17 март 2020 в 12:30 8954 0

Първото изпитване върху хора на ваксина за защита срещу коронавирус започна в САЩ.

Четирима пациенти са получили инжекция с ваксината в изследователския институт „Кайзер Пермантенте“ (Kaiser Permanente) в Сиатъл, Вашингтон, съобщава агенция Associated Press.

Ваксината не може да причини Covid-19, но съдържа безвреден генетичен код, копиран от вируса, причиняващ заболяването.

Специалистите казват, че все пак ще са необходими много месеци, за да се разбере дали тази или други ваксини, разработвани сега, ще сработят.

Някои от внимателно подбраните здрави доброволци на възраст от 18 до 55 години ще получат по-високи дози от други, за да проверят колко силен трябва да бъде изкуствено предизвикания имунитет (инокулация). Учените ще проверят за нежелани реакции и ще вземат кръвни проби, за да проверят дали ваксината възстановява имунната система, търсейки насърчаващите признаци, открити по-рано при ваксинирани мишки.

Първият човек, който получи ваксината в понеделник, е оперативен мениджър в малка технологична компания, 43-годишна майка на две деца от Сиатъл.

"Това е невероятна възможност за мен да направя нещо", заяви Дженифър Халер пред AP.

Тази кандидат-ваксина, с кодово име mRNA-1273, е разработена от американските Национални здравни институти (NIH) и компанията за биотехнологии Moderna Inc. и първият опит върху хора, прескача тестовете, които обикновено се провеждат, гарантиращи, че ваксината може да предизвика имунен отговор при животни.

Но биотехнологичната компания, която стои зад работата, Moderna Therapeutics, твърди, че ваксината е направена с помощта на изпитан процес.

Това не е единствената потенциална ваксина. Десетки екипи учени по света се опитват да създадат ваксина срещу COVID-19. Друг кандидат, създаден от компанията Inovio Pharmaceuticals, се очаква да започне изпитването си за безопасност в САЩ, Китай и Южна Корея следващия месец.

Повечето проучвания за нова ваксина се насочват към протеин от обвивката на вируса, наречен шип, който му позволява да завзема човешките клетки. Блокирането на този протеин вероятно означава, че хората няма да се заразяват.

След като учени от Университета на Тексас в Остин, съвместно с NIH описаха шиповия протеин на COVID-19, те копират секциите от генетичния код на вируса, осигуряващи изграждането на шиповия протеин и от Moderna включват тази информационна РНК във ваксина.

Идеята им е тялото да стане нещо като малка фабрика, произвеждаща безвреден шипов протеин. Когато имунната сиситема се срещне с този чужд протеин ще създаде антитела, за да го атакува и така ще е подготвена да реагира бързо ако човекът срещне истински вирус по-късно.

Това е много по-бърз начин за получаване на ваксина, отколкото традиционния подход на отглеждане на вируси в лаборатория и подготвяне на ваксина от мъртви или отслабени негови версии.

Но защото ваксините се дават на милиони здрави хора отнема време да се тестват в достатъчно големи извадки от хора, за да се открият рядко срещани странични ефекти, предупреждава д-р Нелсън Майкъл (Dr. Nelson Michael) от Военния изследователски институт Уолтър Рийд, който разработва различен кандидат за ваксина.

Източник