04 август 2020

В Сибир е открито може би най-древното куче в света

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 29 ноември 2019 в 00:00 41140
Останките на древното кученце. Снимка: Sergey Fedorov

Вълк или куче - учените не могат да определят, въпреки ДНК тестовете, чий са останките на идеално запазено сибирско зверче на 18 хиляди години.

Неизвестният хищник е намерен през лятото на 2018 г. в замръзналата почва земя близо до река Индигирка, североизточно от Якутск. Цялото му тяло е запазено почти перфектно - с муцуната, носа и дори мустаци и мигли.

Мъжкото кученце или вълче е с млечните си зъби и е било на по-малко от два месеца, когато е починало.

Първоначалното секвениране на генома, проведено от Шведския център за палеогенетика (CPG), изненада изследователите с това, че не успяват да установят дали животното е вълк или куче.

„Обикновено първите ДНК тестове дават яснота дали става въпрос за вълк или куче", отбелязва Люве Дален (Love Dalén), професор по еволюционна генетика.

„Центърът разполага с най-голямата в Европа ДНК банка от всички представители на род Кучета от цял ​​свят, но в този случай не можаха да го идентифицират от първия опит. Една от причините, поради които възникнаха трудностите, бе, че това животно е на същата възраст, когато се е случило разделянето на видовете. ... Вълкът и кучето са се разделили като видове преди 15-40 хиляди години", обяснява шведският професор.

"Това е интригуващо, ами ако е куче? Нямаме търпение да получим резултатите от по-нататъшните тестове“, заяви Сергей Фьодоров от Института по приложна екология на Севера, част от Североизточния федерален университет в Якутск, който направи тези впечатляващи снимки.

Удивително запазеното животно с непокътнати мустаци, мигли, козина и кадифен нос, което озадачи учените. Снимки: Сергей Фьодоров

"То е на 18 хиляди години! Досега сме секвенирали геном до възраст 2000 години. Но все още не можем да кажем дали е вълк или куче. Може би това е общият им прародител? ", предава думите на Фьодоров празвълнуваният туит от шведските учени.

Малкото зверче е кръстено Догор, което на якутски означава "приятел".

Авторите на изследването смятат, че Догор е най-древното куче, открито до момента.

„Представете си, че това кученце е лежало в тази поза 18 хиляди години, без някой да го докосне. Внимателно премахнах калта, прилепнала по тялото му, стъпка по стъпка, откривайки, че козината му е забележително запазена. И това е изключително рядко за животни от този период", разказва Сергей Фьодоров.

Източник: Amazingly preserved puppy with whiskers, eyelashes, hair and velvety nose intact puzzle scientists, Siberian Times