В човешкия нос е намерен ефективен антибиотик

Наука ОFFNews Последна промяна на 02 август 2016 в 11:30 20221 0

Немски бактериолози от Университета в Тюбинген са установили, че човешкият нос съдържа бактерии, които произвеждат ефективен антибиотик.

Изследването е публикувано в списание Nature.

Учените са изследвали причините, поради които в носната кухина само на 2/3 от хората живеят и се размножават стафилококус ауреус (Staphylococcus aureus), съобщи онлайн Science news

В повечето случаи тези бактерии са безвредни, но понякога предизвикват сепсис, ако паднат в открита рана.

S.aureus често се появява в болници, а един от щамове й е резистентен към пеницилина. Всяка година от инфекции, причинени от стафилококи, умират до 10 хиляди души.

Учените установили, че човешкият нос, в който често се установява S.aureus, е агресивна среда за микроба.

Той съдържа други видове стафилококи, по-специално, S. lugdunensis, който предотвратява растежа на потенциално патогенните бактерии като произвежда вещество, съдържащо антибиотик. Изследователите са успели да синтезират съединение, наречено lugduninom в лаборатория. Експериментите показват, че той предотвратява растежа на S.aureus, а когато се приложи към кожата на мишки, ги предпазва от инфекция.

Принципът на действие на lugdunina е засега неясен. Бактериолозите отбелязват, че стафилококус ауреус не развива резистентност към него, дори когато е изложен на ниски дози на антибиотика в продължение на 30 дни. Учените изследвали микробни популации в носа на хоспитализирани пациенти и са установили, че 60 души са носители на S.aureus, а 17 - S. lugdunensis. При това само у един човек тези два вида микроорганизми присъствали едновременно, което показва, че S. lugdunensis унищожава стафилококус ауреус. Ако продължителна употреба на лугдунин не предизвиква поява на супербактерии, които да са резистентни на лечение, това лекарство може да предотврати (или поне да отложи) залеза на антибиотиците, който много експерти прогнозират. Учените обаче подчертават, че трябва да сме скептични - рано или късно и към новия антибактериален препарат ще се появи резистентност.