16 декември 2017
  •  Говорят медиците

В дълбините на Млечния път е открита гигантска празнина

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 август 2016 в 15:2380260
Цефеидите в Млечния път, представени със сини точки. Те не се срещат в средната част на Млечния път в радиус от 8000 светлинни години. Снимка: The University of Tokyo

Международен екип от астрономи от Япония, Южна Африка и Италия, водени от проф. Нориюки Мацунага, са намерили в близост до центъра на нашата галактика огромна площ празно пространство, лишено от звезди.

Изследването е публикувано в списание Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, а накратко информира за това Кралското астрономическо общество (Великобритания).

Млечният път е спирална галактика, съдържаща много милиарди звезди, а нашето Слънце е на около 26 000 светлинни години от центъра му. Да се установи как са разпределени звездите е от решаващо значение за нашето разбиране за това как се е формирала нашата Галактика и как е еволюирала и как ще се развие в бъдеще.

Пулсиращите звезди, наречени цефеиди, са идеални за тази цел. Те са клас променливи звезди с доста точна зависимост период-светимост, кръстени на името на звездата δ Cephei (делта Цефей). Една от най-известните цефеиди е Полярната звезда.

Те са много по-млади (между 10 и 300 милиона години) от нашето Слънце (4,6 милиарда години) и тяхната светимост пулсира по точно определен цикличен начин.

Класическите цефеиди са еволюирали звезди от Главната последователност от спектрален клас B, с маса от 3-12 слънчеви маси. Периодите на класическите цефеиди зависят не само от техните маси, но също така и от възрастта им - с напредването й периодът им намалява: за възраст от ~ 107 години периодът е около 50 дни, а за възраст от около 108 години - от порядъка на денонощие.

Поради зависимостта период-светимост, цефеидите се използват за определяне на разстоянията като се сравнява светимостта. Едуин Хъбъл открива няколко цефеиди в галактиката Андромеда и изчислява разстоянието до тях, като доказва за първи път за съществуването на обекти извън нашата галактика.

Цефеидите са показател и за наличието на млади звезди.

Звезди в тази област е трудно да се открият заради облаците прах, но благодарение на наблюдения в инфрачервения спектър с Южноафриканския телескоп в Съдърланд, учените са успели да проучат района. И са установили, че там няма цефеиди, индикация, че няма млади звезди, родени само преди стотици милиони години.

Илюстрация на нашата галактика/Harvard-Smithsonian Center

Според констатациите на учените през последните сто милиона години в наблюдаваната област от центъра на Млечния път на площ с радиус до 8000 светлинни години от центъра на галактиката няма признаци за раждане на нови звезди. Наблюденията са извършени с телескопа на японската Южноафриканска астрономическа обсерватория.

"Преди известно време, ние открихме, че в близост до центъра на Млечния път (в район с радиус около 150 светлинни години) няма цефеиди. Сега виждаме, че областта без цефеиди заема много по-огромно пространство, което се простира в протежение на 8000 светлинни години от центъра," - заяви водещият автор на проучването Мацунага от Университета в Токио.

25 декември 2017 в 00:0010185