В древни мумии намериха гени на устойчивост към антибиотици

Антибиотичната резистентност е една от най-големите заплахи за човешкото здраве

Катя Димитрова Последна промяна на 12 юли 2016 в 10:00 12042 1

Кредит Michael Luongo/ Bloomberg

Докато антибиотичната резистентност добива все по-застрашителни размери и застрашава общественото здраве в световен мащаб, учени откриват, че това явление не е нещо ново.

Международен екип учени откри гени със широкоспектърна устойчивост към антибактериални лекарства в чревната микрофлора на 1000-годишни мумии от империята на инките, въпреки че този вид медикаменти се ползват едва от век насам.

„Изненадата ни е голяма“, каза Таша Сантяго Родригес (Tasha Santiago-Rodriguez) от Калифорнийския политехнически държавен университет в Сан Лус Описбо по време на годишната среща на Американската асоциация по микробиология, цитирана от New scientist.

Нейният екип изследвал ДНК в чревните бактерии на три инкски мумии на хора, живели между X и XIV век, и шест мумифицирани хора от Италия от XV-XVIII век. Те открили множество гени, които имат потенциала да устоят на почти всички модерни антибиотици, включително пеницилин, тетрациклин и ванкомицин.

Древните бактерии показват резистентност, което е проблем и днес, включително ентерококовите бактерии, които могат да инфектират рани и да причинят заболявания на пикочните пътища.

Констатацията на специалистите показва, че гените, които могат да придават устойчивост към антибиотици, са сравнително широко разпространени стотици години преди Александър Флеминг да открие пеницилина през 1928 година.

„Тези данни са изключително вълнуващи“, посочва Адам Робъртс (Adam Roberts), който изучава гените на антибиотичната резистентност в University College London. „Макар вече да е добре известно, че антибиотичната резистентност е настъпила по естествен път, преди хората започнали да използват антибиотици, това проучване показва, че устойчивите гени вече са били в червата в човешкия организъм много дълго, преди да започнем да използваме тези лекарства“, отбелязва изследователят.

Антибиотичната резистентност е една от най-големите заплахи за човешкото здраве и може да засегне хора от всякаква възраст навсякъде по света.

Възниква по естествен път, но неправилната употреба на антибиотици при хора и животни може значително да ускори процеса. Все повече болести са трудно податливи на антибиотично лечение, тъй като използваните медикаменти са все по-неефективни.

Изследователите разкриват, че антибиотична резистентност се регистрира все по-често при бактерии, които причиняват чести и сериозни инфекции, като сепсис, диария, пневмония, уроинфекции и гонорея. За последните 30 години няма значим напредък в създаването на нови ефикасни антибиотици.

Без вземането на спешни мерки е възможно настъпването на пост-антибиотична ера, когато банални инфекции или леки наранявания могат да доведат до фатален изход.

Във всички страни по света е регистрирана резистентност към карбапенемите при лечение на инфекции в резултат на Klebsiella pneumoniaе, който е водещ причинител на придобитите в болнични условия пневмонии, сепсис, инфекции при новородените и при пациенти в интензивните отделения.

Макар че карбапенемите са последна защита срещу K. pneumoniaе, в някои страни резистентността към тях вече достига 50%.

Широко разпространена е антибиотичната резистентност на Escherichia coli (най-чест причинител на уроинфекции) към флуорохинолоните, които са неефективни при значителна част от пациентите третата генерация цефалоспорини (основно средство за лечение на гонорея) вече са неефективни в редица развити държави (Австрия, Австралия, Канада, Франция, Япония, Норвегия, Южна Африка, Словения, Швеция и Великобритания).

Всеки ден в света с гонорея се инфектират почти един милион души. Антибиотичната резистентност води до по-голяма продължителност на заболяването, риск за усложнения и повишени медицински разходи.

14.07 2016 в 12:46

Е нормално.

Всичките до един антибиотици които сега използваме са "открити", а не изобретени. Т.е. разни микроорганизми си ги ползват в борбата с други микроорганизми сигурно още от преди да възникнат многоклетъчните. Нормално е потърпевшите, подложени на еволюционен натиск, да са развили някакви резистентности.