В двора на НАСА откриха следи от динозаври и древни бозайници (видео)

Учените откриха 70 следи от осем животни

НаукаOFFNews Последна промяна на 05 февруари 2018 в 00:00 6101 0

Учени откриха в плоча от пясъчник в двора на Центъра за космически полети Годард, голяма изследователска лаборатория на НАСА, 70 следи от бозайници и динозаври, живели на Земята преди около 100 милиона години, съобщи сайтът на агенцията.

Находката дава рядък поглед върху взаимодействието между бозайници и динозаври. Описана е в статия, публикувана в списание Scientific Reports.

Отпечатъците са намерени от Рей Станфорд (Ray Stanford), местен експерт по динозавърски следи, чиято съпруга, Шийла, работи в центъра Годард. През 2012 г. той пристига да вземе жена си от работа и му привлича вниманието необичайно парче скала. След като го изследва, открива на него следа от динозавър с дължина повече от 30 сантиметра.

Плочата с размери 2,5 м на 1 м е извадена и проучването й през следващите години установи, че е покрита с множество запазени следи на животни. Следите принадлежат на 8 различни животни, от бозайници с размерите на катерица до огромни динозаври. 26 следи принадлежат на бозайници, което е забележително откритие, тъй като по-рано такава концентрация на следи от бозайници е откривана само веднъж. Освен това, на плочата е открита най-голямата от известните следи на бозайници от периода Креда. Размерът му е като на миеща мечка.

Първата следа, намерена от Станфорд е на нодозавър - "подобен на четириног танк", коментира Станфорд. След проучването се установиха следи и от бебе нодозавър, оставени до и в рамките на отпечатъка на възрастното животно, което показва, че вероятно са се движели заедно. Други динозавърски следи включват: тревопасен зауропод, малки тероподи, месоядни динозаври тясно свързани с велосирапторите и Тиранозавър рекс и птерозаври, група летящи влечуги, сред които са птеродактилите.

Според изследователите, всички следи са оставени в продължение на няколко дни в областта, която преди милиони години е била блатиста. Предполага се, че дребни животни са търсили насекоми и червеи, а хищниците са ги преследвали.

"Това е машина на времето", заяви Станфорд. "Можем да си представим, гледайки плочата, няколко дена от живота на тези животни. Виждаме как преминават и взаимодействието и връзката помежду им. Това ни дава възможност да погледнем дълбоко в древните времена на Земята. Това е просто невероятно вълнуващо".