В "извънземните" сигнали намериха опасен компонент (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 16 ноември 2016 в 09:00 26396 0

Концепция на художник, изобразяваща мощно космически събития, което може да произведе бързия радио импулс FRB 131104 като сливане на двойна неутронна звезда, образувайки една черна дупка. Изображение: Dana Berry, Skyworks Digital.

Астрофизици откриха животозастрашаващ компонент в загадъчните бързи радиоимпулси (Fast radio bursts, FRB) - изключително мощни радиосигнали, които нямат засега задоволително обяснение от съвременната наука, съобщи Аstronomy now.

Изследването е публикувано в Astrophysical Journal Letters.

Първият такъв импулс е регистриран през 2007 година. Тези "бързи" - с продължителност само няколко милисекунди - доскоро бяха наблюдавани изключително в радиодиапазона. Предполага се, че около 2 хиляди такива сигнали се случват ежедневно във Вселената.

Усилията да се идентифицират FRB започнаха веднага след откриването им, но без особен успех досега, разказва EurekAlert!

Учените от Университета на Пенсилвания съобщават, че за първи път са регистрирали с помощта на орбиталната обсерватория Swift съпровождащ бързите радиоимпулси изблик в гама лъчи. Енергията на импулса в гама диапазона се оказва милиарди пъти по-голяма от тази на радиосигнала.

Тази енергия на мистериозните "космически свирки", според астрономите, съперничат на звездни катаклизми като свръхновите по експлозивна сила. Ако такъв обект се намира в близост до Земята, че ще унищожи живота на планетата.

Анализът на учените свързва наблюдавания от Swift гама взрив с бързия радиоимпулс FRB 131104, кръстен на датата на събитията, 4 ноември, 2013 г. Продължителността на емисията е 2 до 6 минути, което е порядъци по-дълго от времето за наблюдение на радиоимпулса.

Горе вляво: сливане на двойни неутронни звезди, горе вдясно: супернова, долу вляво: магнетар, долу вдясно: събития на акреция на черна дупка.

Учените предполагаха, че FRB може да се идват от изригвания на магнетари - силно намагнетизирани неутронни звезди, които са плътни останки от колапсирали звезди или от сблъсък на двойка неутронни звезди.

"Отделяната енергия поставя под въпрос магнетарния модел, разбира се, освен ако експлозиите не се случват сравнително близо," обяснява съавторът Кохта Мурасе (Kohta Murase), професор по теоретична физика от Университета на Пенсилвания.

"Всъщност, енергията и графиката на излъчване на гама-лъчите е в по-добро съответствие с някои видове свръхнови или някои събития на акреция на свръхмасивни черни дупка, които Swift е забелязал", отбелязва съавторът Дерек Фокс (Derek Fox). "Проблемът е, че не съществуват прогнозни модели, които да покажат какъв FRB ще наблюдаваме в тези случаи".