В нов рейтинг по "обитаемост" Земята е едва десета

Наука ОFFNews Последна промяна на 08 октомври 2015 в 15:45 3763 0

Кредит Rory Barnes

Астрофизици от Университета на Вашингтон са предложили нова методика, оценяваща планетите по това, колко са благоприятни условията им за развитието и поддържането на живот.

За всеобща изненада, Земята не е на първо място.

Членовете на Виртуалната планетарна лаборатория (Virtual Planetary Laboratory) към Университета на Вашингтон създадоха начин за сравняванеи категоризиране на екзопланети, съобщава сайтът на университета.

Това ще помогне за определяне на приоритетите за по-нататъшната работа по търсенето на живот извън Земята. Тези данни ще бъдат изключително полезни за бъдещия космически телескоп James Webb, както и за други инструменти, които вече работят,

В момента са известни повече от 1500 екзопланети, плюс няколко хиляди кандидати, все още очакващи потвърждение. Новата методика ще помогне да се определи накъде да се насочат инструментите за наблюдение.

Списъкът по "обитаемост" се оглавява от малко познатите за неспециалистите KOI 3456.02 и 7235.01 KOI.

В класацията Земята е с индекс от 0,829, което я поставя едва на десето място, докато при лидерите, той е съответно 0,955 и 0,932. По-добре се представя от Земята по индекс и наскоро обявената й "братовчедка", планетата Kepler-442b.

Нашите съседи, Венера  - с 0,300 и 0,422 за Марс не дават големи надежди за откриване на живот.

Това не е първата предложена методика за оценяване. По правило, създателите на тези рейтинги се ръководят по размера на планетите и позицията им спрямо тяхната звезда. Животът във формата, която очакваме, изисква вода в течно състояние, така че планетата трябва да бъде на определено разстояние от нейното слънце така, че да не е твърде горещо, нито твърде студено.

Авторите на новия рейтинг, работещи под ръководството на Рори Барнс (Rory Barnes), вземат предвид и допълнителни фактори - например наличието на твърда повърхност, ексцентрицитет (издълженост на елипсата) на орбитата на планетата и албедото (отражение на светлината).

Сложната формула на Барс и колегите му е отворена за включване на нови, все още неотчетени фактори в бъдеще. "Ние предложихме начин на отчитане на разнообразните данни от наблюденията," - казват авторите - "затова реалистичността на рейтинга само ще се увеличава с разширяването на познанията ни за екзопланетите"

Работата на Барнс и колегите му е публикувана в Astrophysical Journal.