16 декември 2017
  •  Говорят медиците

Върнаха на птица динозавърските крака чрез молекулярен експеримент

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 12 март 2016 в 15:5340252

Потомците на страховитите динозаври са сред нас - това са невинните наглед пилета. И след като преди време американски генетици върнаха на пилешки ембриони динозавърските муцуни, сега биолози от Чили успешно им възстановиха динозавърските крака.

Изследването е публикувано в списание Evolution.

Преди това учени от Харвардския университет успешно създадоха пилешки ембриони с муцуни на динозаври, потискайки действието на протеините, които провокират развитието на човка. Сега бразилският изследовател Жоао Ботельо (Joâo Botelho) и екипът му от Университета на Чили продължават да работят в това направление, възкресявайки още един елемент от предците на птиците.

Всеки един, който е ял пилешко знае, че в долната част на крака има на дълга, подобна на заострена кука кост. Това всъщност е фибулата, едната от двете дълги кости на подбедрицата. При динозаврите, които са прародителите на птиците, тази кост е с форма на тръба и достига до глезена. Но в хода на еволюцията от динозаври към птици, се губи в долния си край и не се свързва към глезена, а е по-къса от другата кост в долната част на крака, пищяла. Още през 19-ти век, учените са забелязали, че птичите ембриони развиват в началото тръбна кост като фибулата при динозаврите. А по-късно фибулата престава да расте, остава по-къса от тибията и придобива свойствената за възрастните форма на заострена треска.

Учените са успели да реконструират процеса на развитие на динозавърските крака при пилетата, като променили действието на два гена, които според тях са отговорни за развитието на фибулата - Hedgehog (IHH) и PTHrP. Подтискането на действието на протеина IHH довежда до непрекъснатото нарастване на фибулата. Генът РТНгР  се оказва отговорен за растежа на хрущяла в края на костите и връзката с фибулата в глезена. В резултат на това, пилетата се родили с кости на краката като на тези на динозаврите.

Генетично птиците са най-близки от всички съвременни животни до динозаврите и според биолозите, птиците са преки потомци на динозаврите.

н.о. 12.03 2016 в 19:04 2
Но "Моля ви":
Molecular development of fibular reduction in birds and its evolution from dinosaurs. Evolution, 2016; DOI: 10.1111/evo.12882

Това е заглавието на авторите, а в Science Daily e:

"Dinosaur-like lower leg created on bird through molecular experiment"

Ужас! Къде са техните научни редактори?!?
А сега сериозно - в заглавието не може всичко да се каже, иначе щяхме само заглавия да публикуваме.
Моля ви! 12.03 2016 в 18:10 1
Това не е Молекулен експеримент, а МОЛЕКУЛЯРНО Генетичен. Не се излагайте така, нямат ли научна редакция тези новини?!?

25 декември 2017 в 00:0010185