Вършат ли работа кремовете срещу бръчки (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 27 август 2017 в 00:00 14059 3

Кредит Pinterest

По телевизията или в списанията непрекъснато се сблъскваме с реклами на кремове против стареене, но можем ли да им се доверим?

Съставът на тези кремове включва много вещества, повечето от които се добавят само, за да привличат купувачи.

Кои вещества в кремовете наистина могат да имат подмладяващ ефект и кои могат само да навредят, обяснява Майкъл Аранда (Michael Aranda) от YouTube канала SciShow.

Ако включите телевизора или отворите някое красиво списание, вероятно ще се натъкнете на някой от най-новите кремове срещу стареене, с участието на модели с невероятно гладки лица и дълги списъци с химични вещества.

Тези реклами звучат подвеждащо и не ме разбирайте погрешно, но някои от тези химикали "срещу бръчки" са просто маркетингови думи. Но се оказва, че някои от тях наистина могат да ви помогнат да защитите кожата си от увреждане.

Нашата кожа е като торта, а черешката върху тази торта е тънък слой клетки, наречен епидермис.

Епидермисът се поддържа от дермата, в която се намират нервните окончания, потните жлези, космените фоликули и съединителна тъкан.

Съединителната тъкан е съставена от смес от клетки, висящи в извънклетъчната матрица, която съдържа някои специфични молекули, които придават на кожата ви някаква структура и помагат за зарастването на раните.

Едно от тези вещества е колагенът - протеин, който помага на клетките да се съединяват и прави кожата по-еластична.

Има и еластин, протеин, който дава възможност на кожата да се възстановява, когато я разтегляме.

Има дълги вериги захари, наречени гликозаминогликани или GAG, които действат като гъба и могат да задържат огромни количества вода. Те поддържат кожата хидратирана и здрава.

Когато остаряваме, естествено започва да се забавя производството на тези извънклетъчни матрични молекули. С по-малко подкрепа на структурата от дермата, кожата започва да изглежда по-тънка и да се образуват бръчки.

И така, ние все още не сме открили извор на младостта, за да се борим срещу биохимичното стареене, но най-голямата причина за бръчките не е стареенето, а е увреждане от средата, например слънцето.

Слънчевата светлина съдържа три типа UV лъчи, включително и такива, които никога не преминават през атмосфера. Остават два, които засягат нашата кожа.

Наистина да прекарвате времето си навън е добре за нашата кожа, но в малки дози. Ултравиолетовото лъчение от спектър B (UVB) взаимодейства с молекулите в кожата ни, превръщайки се във витамин D, който ни трябва, за да усвояваме калция и да поддържаме костите си здрави.

Но твърде много UVB причинява увреждане на ДНК на клетките, което води до слънчево изгаряне и дори до рак на кожата.

Предозирането на ултравиолетово лъчение от спектър А (UVA) също не е полезно, защото взаимодейства с други молекули в кожата ни, създавайки активни форми на кислорода.
Активни форми на кислорода са например водороден пероксид, азотни оксиди и нестабилни молекули, наречени "свободни радикали".

Електроните обичат да пътуват по двойки и са най-стабилни така, но свободните радикали имат ненаситени електрони. Заради тяхната нестабилност, свободните радикали търсят други свободни електрони и ги вземат например от ДНК, протеините и мазнините и реагирайки с тези молекули ги повреждат. Този процес включва молекулите в дермата като еластин и колаген и ги повреждат. Организмът обикновено може да се справи с някои щети, но ако са прекалено много, се получават бръчки.

На пазара има много кремове против бръчки, но показания химичен състав се справя с уврежданията само на повърхността на кожата.

Ретинолът, известен също като витамин А и неговите производни, наречени ретиноиди, са способни да намалят бръчките и да ускорят зарастването на раните, но ако се следват препоръките на дерматолозите. Но ако използваме ретиноиди и след това изложим кожата си на слънчева светлина или да ги използваме по време на бременност, например, те могат да причинят повече вреда заради начина, по който си взаимодействат с нашите клетки.

Когато се сложи дебел слой ретиноиди на лицето, те могат да взаимодействат с клетъчните рецептори на кожни клетки и с ДНК активирайки определени гени. Биохимично, ретинолът ускорява механизмите за възстановяване на кожата, в резултат на което става освобождаване от клетките, повредени от активните форми на кислорода, а после стимулира обновяването на клетъчно ниво. Така че ретиноидите могат да ни помогнат за поддържане на структурата на дермата и в борбата с бръчките, карайки нашето тяло да произвежда повече колаген, еластин и гликозаминогликани.

Изглежда те са най-ефективната съставка в кремовете против стареене.

Някои други съединения имат подобни, но по-слаби ефекти.

Например салициловата киселина също могат да активират гените, които предизвикват производството на повече колаген.

И хиалуроновата киселина е гликозаминогликан и може да помогне за запазването на влагата.

Но има много химикали в кремовете против стареене, които вероятно са само ... боклуци.

Имате нещо с пептид в името си, което просто означава, че е по-малък градивен елемент на протеин. Вярно е, че пептидите са включени в много процеси в тялото ви, включително за създаване на нови клетки и протеини, които са важни за структурата на вашата кожа.

Но много дерматолози смятат, че повечето от тези антиейджинг пептиди са просто твърде големи да се вмъкнат между клетките в епидермиса.
Така че вероятно просто седят върху кожата ти и не правят нищо.

И въпреки всичките скъпи маркетингови кампании, най-добрият начин да се преборите с бръчките е да се пазите от ултравиолетовите лъчи, за да предпазите клетките от увреждане на първо място.

Така че най-добрият крем срещу бръчки, който можете да си купите е просто слънцезащитен крем.

Margarita Sandeva

28.08 2017 в 19:15

Само фотошопът върши работа! Вижте косата на жената, това е една и съща снимка!

28.08 2017 в 13:55

Балкански, разнасяй си "факт" -ите в политиката.