03 април 2020

Вашият компютър може да помогне на учените в борбата срещу коронавируса

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 18 март 2020 в 00:0638030
Снимка: CDC

Ако се чувствате безсилни в борбата срещу разпространението на новия коронавирус по света, има нещо, което можете да направите - да помогнете на учените по-бързо да открият лечение за вируса, "дарявайки" им времето, в което не използвате компютъра си.

Можете да инсталирате на лаптопа или настолния си компютър вкъщи малка програма, която работи като фон, когато не използвате компютъра си и така ще помогнете на експертите да правят комплексни изчисления, за да научат повече за заболяването COVID-19.

Приложението, съвместимо с Windows и macOS се нарича Folding@home и е разработено от учени от Университета Станфорд, като помага на учените в проучването на заболявания и лекарства от почти 20 години.

Приложението в действие. Кредит: Скрийншот от приложението.

Основният фокус върху този проект е нагъването на протеина - биологичен процес, който описва как протеинът заема определена пространствена структура в клетката. По-задълбоченото познаване на този процес при конкретни вирусни протеини може да помогне на разработването на лечение за специфични заболявания.

В случая на COVID-19, инфекцията се случва в белите дробове и т.нар. шипов протеин (червените шипчета на снимката по-горе) се свързва с рецепторни клетки, наречени ACE2. Блокирането на тази връзка е потенциално един от начините да се спре заболяването и компютърното моделиране е начин да се открие как протеинът и рецептора да не се свързват.

Когато става дума за вируси е важно не само да видим изображение на формата на протеина, но и да се разбере как се е получила тя - това е нагъването на протеина.

Това познание е изключително важно за разработването на лекарства, които могат да са ефективни срещу новия коронавирус и това е нещо, което искаме възможно по-скоро. Малка част от свободното време на вашия компютър може да помогне на учените да достигнат тази цел малко по-бързо.

"Данните, които ще ни помогнат да генерираме ще бъдат бързо и открито разпространени като част от отворена научна колаборация между многобройни лаборатории по света, което ще даде на учените нови методи, които може да отворят нови възможности за разработване на животоспасяващи лекарства", обяснява биохимикът Грег Боуман (Greg Bowman), директор на Folding@home.

Това може да звучи твърде сложно, но приложението се грижи за всичко само, вашата задача е само да го инсталирате. Ако искате да помогнете за проучванията върху COVID-19, изберете опцията "Any Disease" от интерфейса на приложението. Можете да стартирате и спирате приложението когато желаете или да паузирате и възобновите работата му автоматично, в зависимост от времето, в което не използвате компютъра си.

"Тези изчисления са грамадни и всяка малка част помага", обяснява Боуман. "Всяка симулация, която направите е като да си купите лотариен билет. Колкото повече билети си купувате, толкова по-голям е нашият шанс да ударим джакпота."

Така че ако се чувствате безнадеждни в ситуацията, в която се намира света в момента, запомнете, че все пак има добри новини и в най-страшната пандемия и вашите усилия могат да помогнат на учените да се справят с проблема.

Източник: Science alrt - Your Computer Can Help Stanford Researchers Fight The Coronavirus. Here's How