Възрастта на Вселената е 13,77 милиарда години

Ваня Милева Последна промяна на 06 януари 2021 в 10:02 11728 0

Температурни вариации в CMB. Тази част на небето е 25 ° (50 пъти диаметъра на Луната), всъщност е с размер 20 милиарда светлинни години. Кредит: ACT Collaboration

Използвайки телескопа ACT (Atacama Cosmology Telescope) в пустинята Атакама в Чили, екип от астрономи определи възрастта на Вселената на 13,77 милиарда години, с несигурност от 40 милиона години.

Тази стойност е в съответствие с оценката, дадена преди това от сателита "Планк", който между 2009 и 2013 г. е изследвал космическият микровълнов фон (на английски: CMB), излъчването, което е останало 380 000 години след Големия взрив.

Астрономите, водени от Стив Чой (Steve Choi) от Център за астрофизика и планетарни науки към Университета Корнел), също изследват CMB с телескопа ACT в Чили, точно както сателита "Планк" преди време.

Разглеждайки така наречения енергиен спектър на минутните температурни вариации в CMB, те успяват да определят възрастта на Вселената.

Това включва разглеждане на ъгловия диаметър на „петна“ в CMB, които са под или над средната температура на CMB, която е 2.72548 ± 0.00057 K.

С телескопа ACT екипът на Чой също така успява да измери константата на Хъбъл. Това се оказва H0 = 67,6 километра в секунда на мегапарсек, това означава, че за всяко разстояние от 1 мегапарсек (един парсек е 3,3 светлинни години) скоростта, с която една галактика се отдалечава от нас, е 67,6 км/сек.

Тази стойност на H0 съвпада добре със стойността, която "Планк" установи от 67,4 километра в секунда на мегапарсек, но е с километри от стойността на 74 km/sec/Mpc, които астрономите са открили, използвайки индикатори в настоящата Вселена, паралакса, променливите звезди  Цефеиди и свръхновите тип Ia - добре познатото Напрежение на Хъбъл. Наистина изглежда все повече и повече, че нещо липсва в настоящия космологичен модел на Вселената.

The Atacama Cosmology Telescope: a measurement of the Cosmic Microwave Background power spectra at 98 and 150 GHz,” Choi et al, Journal of Cosmology and Astroparticle Physics. Arxiv.