10 април 2020

Възстановени гени на мамути разказват за последните им дни

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 10 февруари 2020 в 12:2927031
Снимка: Wikimedia commons

Учени възстановяват гените на малка популация древни вълнисти мамути, мистериозно изчезнали преди около 4 000 години на остров Вранглер, до бреговете на Сибир. Изглежда тази група е била една от последните на света според нова публикация в Genome Biology and Evolution.

По време на ледниковия период, остров Вранглер е свързан с Берингия и съвременните Аляска и Канада посредством проходима суша. Mammuthus primigenius са измежду най-разпространените видове, адаптирани за студено време, но с покачването на температурите в хилядолетията след плейстоцена, ивицата суша е потопена от покачващите се морета, отделяйки завинаги мамутите на острова.

Драматичните промени на средата свързани със затоплянето на планетата предизвикват изчезването на сухите степи, известни като мамутски степи, докато светът навлиза в холоцена. Много други видове, приспособени към студа, също измират, включително пещерните мечки и хиени, както и вълнестите носорози. По това време мамутите измират на две вълни, като първо загиват популациите на континента, последвани от тези, обитаващи остров Сейнт Пол (преди 5 600 години).

Новото изследване предполага, че последните мамути на остров Вранглер, страдат от редица генетични дефекти. Кредит: Rebecca Farnham/University at Buffalo

Мамутите на остров Вранглер оцеляват до преди около 4 600 години. За да установят какви катастрофални явления са довели до това, екип от учени сравнява ДНК от островните мамути с три популации на азиатски слон и още една древна популация на мамути. Открити са специфични генни мутации, уникални за мамутите от остров Вранглер, като се смята, че всяка е играла роля във важни функции като неврологичното развитие, мъжката плодовитост и обонянието например. Учените синтезират тези променени гени и ги поставят в клетки в лабораторни условия, за да преценят дали ще функционират нормално.

"Резултатите ни предполагат, че когато популациите станат малки, при тях се развиват вредни мутации, когато тези мутации се проявят, те засягат способността на популацията да оцелее. Дори ако популацията достигне голям размер, мутациите все още са там, повличайки популацията надолу", обяснява авторът на изследването Винсент Линч (Vincent Lynch) от Университета на Бъфало, САЩ.

Смята се, че природните условия биха убили мамутите от Вранглер малко по малко, свивайки и без друго вече изолираната им популация. Индивидите, които оцеляват, биха се размножили с други през поколенията, намалявайки разнообразието на генетичния фонд и елиминирайки способността на видовете да се освобождават от генетичните мутации, обясняват учените.

"Еволюцията е наистина ефективна само при големи популации", добавя Линч, защото докато популациите "стават по-малки, способността за селекция и премахване на вредните мутации - и селекция на полезните - намалява, защото силата на случайността е по-голяма от тази на селекцията."

Не е ясно как е дошъл самият край на мамутите от остров Вранглер, но авторите отбелязват, че е ясно, че упадъка на популацията не случайно идва малко след нейната изолация. Откритията, основани на данните за последните дни на мамутите, подчертават, че последните индивиди от вида вероятно са страдали от редица генетични ефекти, повлияващи развитието, размножаването и обонянието им. Линч отбелязва, че има някои ограничения, свързани с изследването.

"За съжаление разполагаме само с един геном от остров Вранглер. Възможно е някои от тези мутации да са били уникални за този индивид, вместо за популацията. Повече геноми биха ни помогнали да узнаем това. Освен това не разполагаме с мамутски клетки, в които да изпробваме тези гени, така че може би мамутските клетки са имали начин да намалят вредните мутации, които открихме", допълва Линч.

Дори и да е така, авторът смята, че това може да послужи за предупреждение за живи видове, застрашени от изчезване, които могат да се изправят пред подобни генетични предизвикателства в следващите поколения.

Източник: IFLScience - Ancient Woolly Mammoth Genes Resurrected To Understand Species’ Final Days

остров Вранглер!
Основно джипове са били в главата на преводача.