18 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Великобритания разреши да се отглеждат човешки органи в животни

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 13 януари 2016 в 11:2158680
Снимка: oxforddictionaries.com

Във Великобритания започва отглеждането на овце и свине за човешки органи. Очаква се, че това ще реши проблема с недостига на органи за трансплантации.

За плановете на правителството на Обединеното кралство съобщи Telegraph.

Като подходящи животни-"химери" за отглеждане на човешки органи за трансплантация се смятат овцете и прасетата. За тези органи ще се използват човешки стволови клетки.

"Химера" в биологията се нарича организъм, който се състои от генетично различни клетки. Една от най-известните химери е създаден изкуствено хибрид между овца и коза, получен през 80-те. Съществото има различен тип козина в различни участъци от кожата, според това дали съдържат клетки на овца или на коза.

Много по-странно изглежда неотдавнашен експеримент на американски учени, които отгледали нещо като човешко ухо на гърба на плъх. Тъканта е имплантирана в тялото на гризача като преди това е потисната имунната му система.

Перспективната технология е демонстрирана от научната комисия пред британския Хоум офис. Според специалисти, това може да бъде от голяма полза за хората, които се нуждаят от трансплантация. Сега лекарите са изправени пред две основни пречки. Първо, това е липсата на донорски органи. Този проблем е особено важен за тези, които имат нужда от сърце, бъбрек или черен дроб. Втората трудност е свързана с ниското качество на органите. Една от причините за това явление е застаряването на населението, което е характерна тенденция за развитите страни.

Бариери пред трансплантациите се оказва, че поставя и законодателството на Обединеното кралство. Дори ако човек декларира, че разрешава да се използват органите му след смъртта, неговите роднини могат да го забранят.

Позицията на някои религиозни организации също може да се окаже пречка пред отглеждането на животни-химери. Но вероятно това не би могло да спре процеса.

Първото ръководство за отглеждане на животни-химери ще се публикува още тази седмица.