Видът гигантски костенурки на остров Фернандина не е изчезнал

Ваня Милева Последна промяна на 13 юни 2022 в 00:00 7558 0

Фернанда, единствената известна жива гигантска костенурка от Фернандина
Фернанда, единствената известна жива гигантска костенурка от Фернандина (Chelonoidis phantasticus), сега живее в Центъра за развъждане на гигантски костенурки на Галапагоския национален парк на остров Санта Круз. Кредит: Galápagos Conservancy

Статусът на гигантската костенурка от галапагоския остров Фернандина (Chelonoidis phantasticus) е загадка, тъй като видът е известен от един-единствен екземпляр, намерен през 1906 г.

Остров Фернандина представлява активен вулкан, разположен самотем в западната периферия на архипелага Галапагос, и се счита за най-големият девствен остров на Земята.

От 1906 г. се натрупват доказателства, че на острова може да съществува загадъчен вид гигантска костенурка.

Един единствен екземпляр от вида на име Chelonoidis phantasticus (фантастичната гигантска костенурка) е намерен от изследователя Роло Бек по време на експедиция на Калифорнийската академия на науките през 1906 г.

Chelonoidis phantastica възрастен самец, дълъг 87,5 см. Остров Нарборо (Фернандина), архипелаг Галапагос. Събран от Роло Х. Бек. 5 април 1906г. Кредит: Van Denburgh, John (1914). "The gigantic land tortoises of the Galapagos archipelago". Proceedings of the California Academy of Sciences, Series 4 2 (1): 203–374.

Нейната "фантастичност" се дължи на изключителната морфология на мъжкия екземпляр, с изключително изпъкнали крайни странични плочки и необичайно изпъкнало „седло“ на предната част на черупкара, за разлика от която и да е друга костенурка, наблюдавана досега в Галапагос или другаде на планетата като седлото е уникално за галапагоските костенурки.

Въпреки че преди е била известна само от един екземпляр, костенурката от Фернандина се смята за отделен вид.

Кредит: Lucas Bustamante © Galapagos Conservancy, image of the historical specimen Kathryn Whitney © California Academy of Sciences.

През 2019 г. изненадващо откритие предизвика сензация, че гигантските костенурки все още може да са оцелели на остров Фернандина.

По прякор Фернанда, единствена женска костенурка е намерена в долния северозападен фланг на вулкана. Вероятно е над 50 години, но е малка със забавен растеж. Сега тя е в Центъра за костенурки в Националния парк Галапагос.

„Дълги години се смяташе, че оригиналният екземпляр, намерен през 1906 г., е бил внесен на острова, тъй като е единственият по рода си“, разказва професор Питър Грант (Peter Gran), екологичен и еволюционен биолог, който е прекарал повече от 40 години в изучаване еволюцията на островите Галапагос.

„Сега изглежда, че е една от малкото, които са били живи преди век."

„Както на много хора, първоначалното ми подозрение беше, че Фернанда не е местна костенурка на остров Фернандина“, разказва д-р Стивън Гогран (Stephen Gaughran), докторант в Принстънския университет.

За да определят окончателно вида на Фернанда, д-р Гогран и колегите й секвенират пълния ѝ геном и го сравняват с генома, който са успели да възстановят от образеца, събран през 1906 г.

Те също така сравняват тези два генома с проби от другите 13 вида галапагоски костенурки - по три индивида от всеки от 12-те живи вида и един индивид от изчезналата гигантска костенурка от остров Пинта (Chelonoidis abingdonii) .

Техните резултати показват, че двете известни костенурки от о. Фернандина са от една и съща линия и се различават от всички останали.

Консенсусно еволюционно дърво, използващо 14 вида генни дървета с максимална вероятност. По-светлата кутия подчертава клад с преобладаващо седловидна морфология на корубата, по-тъмната клетка показва клад с преобладаващо куполна морфология, изключенията са видовете с полуседловидна гръб, които са обозначени с двете икони до тях. Кредит: E.L. Jensen et al. 2022.

Учените смятат, че на Фернандина могат да живеят и други представители на този вид - ако се съди по изпражненията и отхапаните растения, освен Фернанда има надежда да има още поне две-три костенурки. За да намерят тези животни, научни експедиции ще отидат до Галапагос още през септември: ако за Фернанда се намери мъжки, той също ще бъде транспортиран до Санта Круз, за ​​да могат костенурките да продължат почти изчезналия си род.

Ако развъдната програма е успешна, гигантските костенурки Фернанда ще бъдат върнати на родния си остров, където могат да станат част от местната популация и накрая да спасят вида си от изчезване.

„Това, което следва за вида, зависи от това дали могат да се намерят други живи индивиди“, казва д-р Евелин Дженсън (Evelyn Jensen), изследовател от Университета в Нюкасъл.

„Ако има повече костенурки Фернандина, тогава една програма за размножаване може да започне да укрепва популацията."

Но ако партньор за Фернанда никога не бъде намерен (например останалите костенурки се окажат женски или мъжкият умре по някаква причина), тогава тя има всички шансове да сподели съдбата на Смотния Джордж, чистокръвен представител на абигдонските слонски костенурки (Chelonoidis abingdonii), който почина на повече от 100 години, без да остави потомство.

„Надяваме се, че Фернанда не е „последната“ от нейния вид“, коментира д-р Дженсън.

Справка: E.L. Jensen et al. 2022. The Galapagos giant tortoise Chelonoidis phantasticus is not extinct. Commun Biol 5, 546; doi: 10.1038/s42003-022-03483-w