20 октомври 2020

Видео: Как хидрите разцепват себе си, за да погълнат плячката си

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 09 март 2016 в 13:59 29420

През повечето от времето малките подобни на медузи същества, познати като хидри не разполагат с уста. Вместо това, когато имат нужда да погълнат храна, кожата между пипалата им се разцепва и се отваря паст, която може да порасне по-широка от тялото им.

Сега изследователите са описали механизмите на този процес за първи път, благодарение на генетично модифицирани хидри и нова технология за изображения, която разкрива границите между различните видове тъкани, съобщава Science news.

Според проучване, публикувано онлайн днес в Biophysical Journal, клетките на хидрите не се пренареждат, за да се формира разширяващата им се уста. Вместо това, всяка клетка се разтегля в драматично деформирана форма, както във видеото долу.

Радиални ивици на подобна на мускулна тъкан принуждават устата да се отвори в процес, който прилича на разширяването на зеницата в човешкото око. Когато изследователите дават на хидрите мускулни релаксанти, за да предотвратят действието на тези тъкани, съществата вече не могат да отварят устата си и кожата между пипалата не се разтваря.