Видео показва как се разтопява спътник в земната атмосфера

Видеоклипът демонстрира експеримент на Европейската космическа агенция.

НаукаOFFNews Последна промяна на 18 юни 2019 в 14:29 4064 0

Видео на експеримент, по време на който част от космически сателит се разтопява в плазмен аеродинамичен тунел, е показан на сайта на Европейската космическа агенция (ЕКА). Изследователите избират една от най-плътните части на сателита, системата за магнитна ориентация, поставят я в плазмен аеродинамичен тунел и я разтопяват.

Целта на експеримента е да се разбере как спътниците изгарят в атмосферата, за да се сведе до минимум потенциалния риск от падане на отпадъци на Земята. Той се провежда като част от инициативата на ЕКА за „Чисто пространство“ (Clean Space), а огневите тестове се извършват в плазмения аеродинамичен тунел на DLR German Aerospace Center в Кьолн., възпроизвеждайки условията за повторно навлизане на обекта в атмосферата на Земята.

Тестовият обект е магнитотокър 4 х 10 cm, проектиран да взаимодейства магнитно с магнитното поле на Земята, за да променя сателитната ориентация.

Изработен отвън от полимерен композит, подсилен с въглеродни влакна, с медни намотки и отвътре с желязо-колбатово ядро, този подобен на прът магнит е нагрят до няколко хиляди градуса по Целзий в свръхзвуковата плазма.

„Ние наблюдавахме поведението на оборудването при различни настройки на топлинния поток в плазмения аеродинамичен тунел, за да извлечем повече информация за свойствата на материалите и нивото на топлината, при което се разтопяват.

"Отбелязахме някои прилики, но също така и някои несъответствия с прогнозните модели", обяснява Тиаго Соарес (Tiago Soares), инженер на ESA за проекта Clean Space.

На теория при повторно навлизане на космическия апарат той изгаря изцяло, докато потъва в атмосферата. На практика някои парчета могат да достигнат до Земята - някои от тях са достатъчно големи, за да причинят сериозни щети.

Разтопяването на парчето от сателит. Кредит: European Space Agency

През 1997 г. например жителите на Тексас Стив и Верона Гутовски се събуждат от сблъсък на нещо, подобно на „мъртъв носорог“ само на 50 метра от тяхната ферма. Оказа се, че е 250-килограмов резервоар от ракетна степен.

Основният резервоар на втората степен на ракета Delta 2 се приземи близо до Джорджтаун, Тексас, САЩ, на 22 януари 1997 г. Този резервоар от около 250 кг е конструкция предимно от неръждаема стомана и е оцеляпа при повторното навлизане в атмосферата относително непокътната. Кредит: NASA

Съвременните правила за космически отпадъци изискват такива инциденти да не се случват. Шансът неконтролираните подания да наранят някого на земята трябва да е по-малко от 1 на 10 000.

Като част от по-голям проект, наречен CleanSat, ЕКА разработва технологии, които да гарантират, че бъдещите сателити на ниска орбита са проектирани в съответствие с концепцията „D4D“ - design for demise - или конструкция за унищожение.

Предишни проучвания идентифицираха някои сателитни елементи, които е по-вероятно да оцелеят в процеса на повторно навлизане в атмосферата. Освен магнитотокърите това са оптични инструменти, резервоари за гориво под налягане, задвижващи механизми за соларни панели и въртящи се жироскопи, използвани за промяна на посоката на посоката на сателита.

Източник на несигурност в процеса на унищожаване на сателитите е тенденцията частите да се фрагментират, генерирайки множество отломки и увеличавайки риска от произшествия. По принцип, колкото повече парчета има, толкова по-голяма е общата оценка на риска от злополуки.

Clean Space е инициативата на Европейската космическа агенция за опазване на сухоземната и орбиталната среда, като същевременно стимулира иновациите в космическия сектор на Европа.