Витамин B3 може да се доставя от космоса

Наука ОFFNews Последна промяна на 31 юли 2015 в 16:01 3290 0

Кредит Don Dixon, cosmographica.com

Резултатите от лабораторните експерименти с витамин B3 на екип от изследователи от НАСА подкрепят хипотезата, че произходът на живота може да е бил подпомогнат с доставка на "биологично важни молекули, произведени в космоса, достигнали до Земята чрез комети и метеорити".

Витамин B3 (никотинова киселина) е едно от важните за нас съединения. Много организми го синтезират сами от аминокиселини, но нашият метаболизъм не може да го прави и хората трябва да получават необходимото им количество B3 от храната. А значителна част от тези молекули са дошли на Земята от космоса.

Предметът на изследването, проведено от изследователи на НАСА, е бил много често срещан вид метеорити, т.нар. хондрити, съдържащи въглерод в количества от 30-600 части на милион. Преди известно време, техни колеги, възпроизвеждайки условията в космоса, в който тези метеорити прекарват милиони години, показали, че съдържащите се в тях въглеродни съединения, могат да встъпват в разнообразни реакции. Сред тях е взаимодействието между сух лед (замразен въглероден двуокис) и пиримидин, резултат от което се оказала никотинова киселина.

В новите експерименти към тази смес добавили още един компонент, обичаен за космоса - воден лед. Учените подозирали, че той може да попречи на синтеза на никотиновата киселина, но се оказало, че не е така. На повърхността на алуминиева пластина, охладена до -253 ° С, която непрекъснато била бомбардирана от поток протони, се появила никотинова киселина, както и други органични компоненти на живота.

Оказало се, че витамин В3 може да се синтезира "от само себе си", без участието на живи организми и да се пренася например до Земята с метеорити и ледени комети. Някога, в зората на живота, такива "извънземни" молекули може да са помогнали при формирането на първите окислително-редукционни биохимични системи.

Авторите възлагат големи надежди на данните от европейската сонда Розета, водеща наблюдение на кометата 67P / Чурюмов-Герасименко. Възможно е да се открият следи от никотинова киселина, наред с другите сложни органични молекули, които вече са открити в кометата.