Витамин С може да помогне при нелечими форми на рак

Наука ОFFNews Последна промяна на 07 ноември 2015 в 17:23 15311 1

Кредит Du Cane Medical Imaging Ltd./Science Source

Позитронната томография (PET) разкрива тумори, които може да бъдат третирани с терапия с витамин C.

Преди десетилетия Нобеловият лауреат Линус Паулинг е заклеймен от научната общност заради идеите му, че витамин С може да се пребори с множество заболявания, включително рак.

Сега обаче едно проучване, публикувано наскоро в Science съобщава, че витамин С убива туморните клетки при мишки, носещи разпространена мутация, която причинява рак на дебелото черво и панкреаса.

Паулинг е започнал своите експерименти през 1970 г., но провалът на клиничните изпитвания с таблетките с витамин С (аскорбинова киселина) убедил голяма част от лекарите в безсмислието на подобна терапия. По-късно учените открили, че витамин С трябва да се прилага интравенозно (за да се постигне необходимата концентрация) и веществото увеличава продължителността на живота на страдащи от рак на яйчниците и рак на панкреаса. Но неуспехът на Паулинг затруднява търсенето на финансиране.

Но се оказало, че в идеите на Паулинг има рационално зърно, пише онлайн изданието Science.

Преди няколко години, Цзихай Юн (Jihye Yun), тогава студент в Университета Джонс Хопкинс в Балтимор, Мериленд, установил, че раковите клетки на дебелото черво, растежът на които се определя от мутации в гена KRAS и по-рядко - от BRAF, произвеждат необичайно големи количества протеин, който пренася глюкоза през клетъчната мембрана. Освен това този протеин, наречен GLUT1, снабдява клетките с глюкозата, от която се нуждаят, за да оцелеят. Но GLUT1 превозва и окислена форма на витамин C, дехидроаскорбинова киселина (DHA), в клетката, а това е лоша новина за раковите клетки. Юн установил, че киселината разрушава химичните вещества, отговарящи за противодействието на клетката срещу свободните радикали - ако раковите клетки се изпълнят с DHA, те могат да бъдат унищожени.

Юн и колегите му от лабораторията на Луис Кантли (Lewis Cantley) в Ню Йорк открили, че големи дози витамин С убиват раковите клетки (с мутации на KRAS и BRAF), повишавайки нивото на свободните радикали, които от своя страна, отключват ензима, необходим за усвояването на глюкозата (източник на енергия за клетката). В опитните мишки, третирани с ултрависоки дози витамин C (равностойността на 300 портокала на ден), туморите на рака на червата стават много по-малки и възникват много по-рядко, отколкото при гризачите в контролната група.

Учените са развълнувани от възможността да започнат тези клинични проверки с витамин C терапията, не само защото ще стане възможно лечение на тумори на дебелото черво, съдържащи мутации на KRAS, които съставляват около 40% от всички ракови заболявания на дебелото черво, но също така и за рак на панкреаса - смъртоносен рак типично задвижван от мутантния ген за KRAS.

Предимствата на витамин С като противораково лекарство е неговата относителна безопасност за хората, а основният недостатък е бавното му действие. Пациентите трябва в продължение за няколко месеца до посещават клиниката за интравенозно приложение на аскорбинова киселина. В същия момент, Кантли се надява да разработи хапче, което да позволи да се постигне висока концентрация на веществото в кръвта. Това не само ще направи новият метод по-удобен за пациентите, но и ще заинтересува фармацевтичните компании.

07.11 2015 в 20:25