Вижте движението на 60000 звезди в нашата галактика

Наука ОFFNews Последна промяна на 14 септември 2016 в 09:00 9675 0

Скрийншот от ESA Star Mapper.

През 1989 г. Европейската космическа агенция стартира първата космическа мисия, която има за задача да определи позициите и движението на звездите в Млечния път. Може да се каже, че мисията бе посветена на астрометрията - науката за картографиране на небето.

Сателитът е кръстен "Хипаркос", на името на древногръцкия астроном Хипарх, който съставя най-старият известен звезден каталога във втори век преди новата ера.

Хипаркос работи в продължение на повече от три години, каталогът на базата на негови данни е издаден през 1997 г. и оказа голямо влияние върху астрономическите изследвания.

Каталогът наброява 117 955 звезди, позициите са отчетени с безпрецедентна точност, заедно с оценка на разстоянието им от нас и движението им през Галактиката.

От тях почти 60 000 са включени в стартиралия тази седмица интерактивен уебсайт ESA Star Mapper, където може да видите триизмерната позиция (видимата и абсолютната), яркостта и движението на 60 000 звезди, включително имена на най-ярките звезди и съзвездията.

Звездите се визуализират в зависимост от тяхната яркост, може да се покажат и цветовете им.

Потребителите могат да получат представа къде са били разположени звездите в миналото или ще бъдат в бъдеще - на базата на техните движения, измерени от "Хипаркос".

Представена е и "Диаграмата на Херцшпрунг-Ръсел", графика, която астрономите използват, за да изучават еволюцията на звездите.

Следващият голям пробив в тази област ще дойде с наследника на "Хипаркос", мисията Gaia на ЕКА, която стартира през 2013 година. Gaia ще направи преброяване на повече от един милиард звезди - около 1% от съдържанието на нашата Галактика - с такава превъзходна точност и детайлност, че ще направи отново революция в астрономията.