Вижте как черна дупка огъна газов мост, свързващ 2 галактически клъстера (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 12 май 2020 в 14:31 8706 0

Съставен изглед на системата Abell 2384, състояща се от два галактически клъстера, разположени на 1,2 милиарда светлинни години от Земята. Мостът на Abell 2384 се е образувал след сблъсъка на клъстерите Свръхмасивна черна дупка огъва моста. Кредит: NASA/CXC/SAO/V.Parekh, et al. & ESA/XMM-Newton

Европейската космическа агенция (ESA) наблюдава космически мост, който се е образувал след сблъсъка между два масивни галактически клъстера. Според ESA този много дълъг и много горещ газов мост е огънат от свръхмасивна черна дупка в един от галактиктическите купове.

Системата от галактически клъстери е известна като Abell 2384. Намира се на около 1,2 милиарда светлинни години от нас в посока на съзвездието Козирог (Capricornus).

Наблюденията се извършиха с помощта на европейския космически телескоп XMM-Newton и американската рентгенова космическа обсерватория "Чандра".

Освен това радиотелескопът Giant Metrewave (GMRT) в Индия е проучил джетът, който се изстрелва в струпванията от свръхмасивната черна дупка. ESA отбелязва, че емисиите на свръхмасивната черна дупка са достатъчно мощни, за да огънат моста.

„Рентгеновият изглед от XMM-Newton и "Чандра" е показан в синьо, заедно с наблюденията в радиовълни, изпълнени с радиотелескопа Giant Metrewave в Индия (показани в червено) и оптичните данни от Digitized Sky Survey (показани в жълто), обяснява горното изображение агенцията.

Рентгенова снимка. Кредит: NASA/CXC/SAO/V.Parekh

Системата Abell 2384 се състои от два клъстера от галактики, северен клъстер и южен, с диаметър около 17 милиона светлинни години. Двете части на клъстера са се сблъскали помежду си преди стотици милиони години, след което отделните галактики преминават една през друга,  оставяйки след себе си следа от горещ газ, който образува мост между тях. .

Масата на Abell 2384 се изчислява на около 260 трилиона слънчеви маси, включително масата на тъмната материя. Газовият мост между двете части на клъстера е около шест трилиона слънчеви маси, също не малко количество. Мостът е дълъг около три милиона светлинни години

Радио изображение. Кредит: NASA/CXC/NCRA/GMRT

От свръхмасивната черна дупка в южния клъстер, високоенергийният джет струи в двете посоки, възприеман от GMRT като два радио лоба. Джетът е толкова мощен, че газовият мост между двете части на клъстера се отклоняват заради него, както е показано на снимката по-горе. Този газов мост се състои от горещ газ, който излъчва рентгенови лъчи, които могат да се видят от "Чандра" и XMM-Newton.

Странното е, че свръхмасивната черна дупка в южната част на Abell 2384 не е в централната й доминираща галактика, а някъде в нейните външни райони. Тази промяна може да е резултат от сблъсъка преди милиони години.

Астрономите смятат, че двете части на клъстера, подобно на махалото, ще се съберат отново и ще се разминат така още няколко пъти, в крайна сметка ще  се "слеят" в един клъстер.

Справка: A rare case of FR I interaction with a hot X-ray bridge in the A2384 galaxy cluster