Вижте как черната дупка М87 изхвърля високоенергийни джетове с почти светлинна скорост

НаукаOFFNews Последна промяна на 01 май 2019 в 00:00 15110 0

Изображение на НАСА показва галактиката M87, в средата на която е черната дупка, която бе заснета за първи път по-рано този месец (най-долният прозорец). Най-големият прозорец показва ударните вълни, предизвикани от струи плазма, изхвърлени от черната дупка. Кредит: NASA/JPL-Caltech/IPAC/Event Horizon Telescope Collaboration

Зашеметяваща нова снимка разкрива два джета - струи от високоенергиен материал - които се излъчват с почти светлинна скорост от първата заснета черна дупка.

Свръхмасивната черна дупка, М87, наречена Pōwehi, е на 55 милиона светлинни години от Земята в галактика, наречена Messier 87. Новата снимка на M87 е публикувана от Лабораторията за реактивно движение (Jet Propulsion Laboratory, JPL) на НАСА.

Супермасивните черни дупки поглъщат всичко около себе си. Но някои частици не попадат в черната дупка, а вместо това - поради неизвестни за учените причини - се изхвърлят от околността на дупката с ултрависока скорост в противоположни посоки.

Когато частиците в тези високоскоростни струи взаимодействат с газ в огромното, празно пространство около черната дупка, частиците се забавят и създават ударни вълни. Тези ударни вълни отделят радиация, която космическите телескопи могат да открият.

Тази снимка на М87 показва ударните вълни, създадени от джетовете, излитащи от хватката на черната дупка - единият е насочен почти направо към нашата планета, а другият летя далеч от Земята, обяснява в прессъобщение от JPL на НАСА.

Високоскоростният джет, който се движи към Земята, се вижда отдясно на увеличената снимка. Правата част на линията разкрива самата високоскоростна струя, а там където линията започва да се извива - защото частиците се забавят - там започва ударната вълна.

Яркостта на джета се усилва, защото пътува с висока скорост в нашата посока, обяснява в изявлението си НАСА. Но джетът, който се движи в обратна посока (от лявата страна на изображението) се отдалечава толкова бързо от нас, че е невидим. Ударната вълна обаче, която създава, е видима и прилича на буквата "C."

Космическият телескоп на НАСА Spitzer измерва инфрачервената светлина, излъчвана от тази галактика, а не радиовълните, които бяха сглобени заедно, за да произведат първата снимка на черна дупка, която бе представена по-рано преди около месец.

Астрономът Хебър Къртис (Heber Curtis) открива за пръв път джет, описвайки го като „странен прав лъч“, който идва от центъра на М87 преди повече от век. Оттогава астрономите работят, за да разберат как и защо се формират.