Вижте онлайн кометата Леонард в най-добрата й форма (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 07 декември 2021 в 00:02 16578 0

Кометата C/2021 A1 Леонард: постер на събитието от 8 декември 2021 г. (Фрагмент). Кредит: The Virtual Telescope Project

На 8 декември 2021 г. Земята ще пресече орбиталната равнина на кометата C/2021 A1 Леонард. Това ще осигури специални условия за наблюдение на тази ледена топка, като се надяваме да стане възможно с просто око около тази дата.

Може да видите този красив обект на живо, онлайн, от уюта на вашия дом. Онлайн сесията на Проекта виртуален телескоп е насрочена за 8 декември 2021 г. с начален час 06:00 българско време.

Непериодичната комета е открита на 3 януари 2021 г. 2021 г. от американския астроном Грегъри Леонард (Gregory J. Leonard) от обсерваторията Маунт Лемън в Аризона, САЩ. По това време тя е малко повече от бледо, далечно петънце. Оттогава тя се приближава непрекъснато по-близо както до Слънцето, така и до Земята.

Отличителна черта на тази комета е нейната скорост. Тя лети в космоса със скорост от около 70 км/сек, което е с 6 км/сек по-бързо от миналогодишната комета Neowise. Поради тази скорост за наблюдатели от Земята, позицията на кометата в небето ще се променя ежедневно.

Кометата Леонард се движи по хиперболична траектория, което означава, че ще пресече Слънчевата система само веднъж и няма да се върне отново при нас. Така че имаме само един шанс да я видим.

Кометата е на разстояние 0,62 AU (1 AU - една астрономическа единица - Земята е на 1 AU от Слънцето) от Слънцето и 0,92 AU от Земята по време на перихелия – най-близкия подход до Слънцето – на 3 януари 2022 г.

Три седмици преди това, на 12 декември, ще премине най-близо до Земята на разстояние от 34,9 милиона км. Видимата й звездна величина ще достигне около 4. Освен това, тъй като кометата ще бъде разположена между Земята и Слънцето, нейната яркост може да достигне 1 величина, поради ефекта на разсейването. Това означава, че кометата Леонард може да се наблюдава с бинокъл или дори с просто око.

Яркостта на кометата се увеличава драстично, откакто е забелязана. "Проектът виртуален телескоп" публикува хубава анимация, където опашката ясно се вижда как се люлее през 60+ минути.

Комета C/2021 A1 Леонард: еволюция на йонната опашка. Кредит: The Virtual Telescope Project

Наблюдателите на небето в Северното полукълбо имат ограничен прозорец да видят кометата Леонард (C/2021 A1), която вероятно ще се превърне в най-ярката комета за годината. Добрата новина е, че докато времето е малко, се очаква Леонард да достигне пикова яркост през тази и следващата седмица.

За наблюдение на обекта в този момент е необходим бинокъл с отвор от 9 мм или повече. Най-благоприятното време за наблюдение на кометата около 10 декември. Тогава обектът ще има яркост от +2,9m и контраст по величина от -2,5m, по принцип достатъчно, за да се види кометата с просто око. Въпреки това, бинокълът (ръчен или статив) може да ви помогне да видите повече детайли.

Ако я видите, ще изглежда като размита звезда.

Природата ни предоставя небесни събития, виждани веднъж в живота. Кометата Леонард може да е една от тях, ако стане достатъчно ярка.

Кометата Леонард в орбита

Орбитата на кометата Леонард я отвежда в облака Оорт, приблизително сферично хранилище на милиарди комети, което се върти около Слънцето на почти една четвърт разстоянието до звездната система Алфа Кентавър. Леонард е изминал около 3500 AU за кратка обиколка около Вътрешната слънчева система, преди да се върне към тази замръзнала сфера. Позицията му е показана за 12 декември, когато е най-близо до Земята. Кредит: NASA, JPL Horizons

Kъде ще я видим?

Потърсете комета в съзвездието Воловар, което се намира точно под и вляво от Голямата мечка. Арктур, най-ярката звезда в съзвездието Воловар и една от най-ярките звезди в нощното небе, ще бъде добър водач при търсенето на кометата. Кометата Леонард ще премине близо до Арктур ​​на 6 и 7 декември. На 12 декември кометата ще достигне максималната си яркост и ще бъде в съзвездието Змееносец. По това време - ако имате късмет - кометата може да се види с просто око. През втората половина на декември кометата ще се премести в небесната сфера на Южното полукълбо.

Пътят на кометата Леонард в началото на декемвриКометата Леонард преминава през Воловар (Boötes) и Змия (Serpens) през следващата седмица. Звездите са показани с около звездна величина 6 в  сутрешните часове. Кредит: Stellarium/Bob King

През бинокъла трябва да се вижда комата (облакът газ около ядрото на кометата) като мека светлина, по-ярка към центъра, около половината от видимия диаметър на Луната. Може да видите светла опашка, сочеща нагоре на северозапад, на градус или повече отклонение.

Кометата Леонард препуска през Змия (Serpens) и в Змиеносец (Ophiuchus) през последните си сутрини на видимост, преди да изчезне във вечерния здрач.  Кредит: Stellarium/Bob King

Следете внимателно Леонард възможно най-много сутрини. Ако ядрото се разпадне заради слънчевата топлинае или други сили, то може да покаже скромен изблик на светлина и след това бързо да избледнее. Обратно, разсейването напред от кометен прах може временно да увеличи яркостта й и да гарантира изглед с невъоръжено око.

Ще се разпадне ли кометата Леонард?

Някои наблюдатели изразяват опасения относно целостта на кометата.

Кометите са трудни за прогнозиране, защото често са непредсказуеми. Съставени от крехки конгломерати от лед, както екзотични, така и познати, те понякога се разпадат, когато се приближат до Слънцето. Слънчевата топлина изпарява леда, създавайки налягане вътре и извън тялото на кометата, което понякога може да я разруши, разкъсвайки я. Възможно е нещо подобно да се случва или ще се случи с Леонард.

Има три признака, че кометата може да е започнала да се разпада:

• Яркостта й не расте толкова бързо, колкото преди;
  • Формата на нейната кома става сплескана от страната, насочена към Слънцето;
  • Започва да се влияе от негравитационни сили, причинени от изпарението на газове от повърхността на кометата.

Все пак е твърде рано да се каже дали кометата Леонард е застрашена от унищожение. Да чакаме и да се надяваме на най-доброто.

Появата на кометата Леонард в небето през декември все още обещава да бъде ярко астрономическо събитие. Желаем ви чисто небе и успешни наблюдения!

See Comet Leonard at its Best - Sky&Telescope