23 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Вижте пълната кървава вълча Луна 2019 в снимки и видео

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 21 януари 2019 в 13:1132160
Луната стана червена по време на пълното лунно затъмнение на 21 януари 2019 г., както се вижда от този телескоп в обсерваторията Грифит в Лос Анджелис, Калифорния. Кредит: Griffith Observatory

Тази сутрин едно небесно събитие - единственото пълно лунно затъмнение за 2019 г. - пресече небето и вероятно заплени милиони наблюдатели от Европа, Америка и други части на света.

В България пълното лунно затъмнение започна в 6:40 и продължи около час.

И ако студът, ранният час и облачното на места време са ви попречили да наблюдавате това вълнуващо астрономическо събитие, може да го видите през погледа на хората от различни краища на нашата планета.

За начало вижте това видео с кърваво-червената Луна от прочутата обсерватория Грифит в Лос Анджелис, Калифорния.

Няколко хаштага като #SuperBloodWolfMoon и #LunaDeSangre (което означава "кървава луна" на испански) обединиха в Twitter снимките, очаровали наблюдателите на пълното лунно затъмнение.

Лунното затъмнение се случва, когато Слънцето, Земята и Луната са подравнени на една линия, а орбитата на Луната я довежда точно в сянката на Земята.

Лунното затъмнение от 20-21 януари 2019 г. от прозорец в Бруклин, Ню Йорк от Дорис Салазар. Кредит: Doris Salazar/Space.com

Тъй като орбитата на Луната около Земята се намира в малко по-различна плоскост от орбитата на Земята около Слънцето, перфектната синхронизация за затъмнение не се появява при всяко пълнолуние.

За разлика от слънчевото затъмнение, което трае около минута, лунното продължава няколко часа.

Пурпурно-оранжевите цветове, обагрили Луната, са произведени от атмосферата на Земята. "Облаци, прах, пепел, фотохимични капчици и органични материали в атмосферата" могат да променят пречупването на светлината така, че да се образува конусовидна сянка на Земята, обяснява НАСА в изявление .

"Представете си, че сте на Луната и гледате назад към Земята, докато се движи между Луната и Сънцето", разказва ученият от НАСА Ноа Петро (Noah Petro) в интервю за Space.com. "И ще видите пръстен в червено около Земята, което е земната атмосфера с всички изгреви и залези".

Композит от пълното лунно затъмнение от 20-21 януари 2019 г. от Аман, Йордания. Кредит: Zaid Abbadi

Тази година ще има още едно "специално затъмнение" на слънцето. На 11 ноември, Меркурий ще се появи като малък силует на слънчевия диск. Транзитът на Меркурий е рядко явление, макар да го наблюдавахме и през 2016 г.