Вкаменелости на три гигантски ихтиозавъра са открити високо в Алпите

Открити в швейцарските Алпи между 1976 и 1990 г., вкаменелостите включват най-големия зъб на ихтиозавър, откриван някога

Ваня Милева Последна промяна на 29 април 2022 в 06:52 9909 0

Ихтиозавър - концепция на художник. Кредит: Marcello Perillo/University of Bonn

Палеонтолози са описали останките на три гигантски ихтиозавъра, открити в швейцарските Алпи. Дължината на два от тях е 15 и 21 метра, като последният вероятно би могъл да се конкурира по размер с най-големите видове ихтиозаври досега. Друг екземпляр е представен от най-големия известен зъб на ихтиозавър.

Находката предостави на учените нова информация за еволюцията, обхвата и навиците на тези хищници.

Чудовища от дълбините

Ихтиозаврите, чието име в превод означава "рибо-гущери", се появяват през средния триасски период (преди около 252 милиона до 201 милиона години) не след дълго масовото измиране в края на Перм унищожава приблизително 95 процента от живота в океаните на Земята.

Водните влечуги се справят много добре в тези променящи се условия - в рамките на около 5 милиона години от първата си поява, ихтиозаврите нарасват до огромни размери и доминират във всички световни океани, пишат авторите на изследването. Те са имали удължено тяло и сравнително малка глава. Но малко преди повечето от тях да изчезнат преди около 200 милиона години, са еволюирали в гигантски форми, подобни на делфини, които пък оцеляват до преди 90 милиона години.

Най-големият известен ихтиозавър е Shastasaurus sikanniensis – подобно на кит същество, с дължина над 20 м.

Местообитанието и животните, които са открити заедно с гигантските ихтиозаври във формацията Кьосен, Швейцария. Кредит: Heinz Furrer

Гигантски зъб

Въпреки че короната на наскоро анализирания зъб частично липсва, коренът на фосилизирания зъб е два пъти по-голям от всеки друг известен зъб на ихтиозавър, според новото проучване, публикувано на 28 април в Journal of Vertebrate Paleontology.

Предишният рекордьор за най-голям зъб бе на ихтиозавър с дължина близо 15 метра, съобщават авторите на изследването, което вероятно прави собственика на този новоописан зъб едно от най-големите животни, живели някога на суша или море.

Според изследователите много големи ихтиозаври, включително огромният шастазавър, изглежда са застанали на върха на хранителната верига като топ хищници без изобщо да са развили зъби. Известно е, че само един вид гигантски ихтиозавър - 15 метровият хималаязавър (Himalayasaurus), открит в Тибет - е имала уста, пълна със зъби.

И така, когато учените откриват един-единствен голям изкопаем ихтиозавър във формацията Кьосен на швейцарските Алпи – скално образувание с височина 2800 м, съществувало на дъното на триаското море – екипът е приел находката за мистерия.

Коренът на зъба на ихтиозавъра е широк 60 мм. Кредит: Rosi Roth/University of Zurich

В новото проучване изследователите анализират този вкаменен зъб в детайли, заедно с някои големи ребра и прешлени на ихтиозавър, всички открити в една и съща алпийска формация между 1976 и 1990 г. Екипът сравнява фосилните проби от кости с други гигантски вкаменелости на ихтиозавър с по-пълни скелети, за да се прецени размера и вида на новите екземпляри.

С размерите си около 60 мм широчина в корена и 100 мм височина от корена до счупения край на короната, фосилният зъб е два пъти по-голям от всеки известен зъб на хималаязавъра, пишат изследователите.

Уникалният модел на дентина – твърдата тъкан, която съставлява по-голямата част от зъбите на влечугите и бозайниците – доказва, че зъбът е принадлежал на ихтиозавър, но изключителният размер на вкаменелостите не отговаря на нито един известен вид.

Ако тялото на съществото е било значително по-голямо от хималаязавъра, ако се вземе предвид размера на зъба му, тогава изследователите могат да  заявят, че са намерили останките на най-големия ихтиозавър, откриван някога.

По същия начин ребрата и прешлените от формацията Кьосен са едни от най-големите вкаменелости на ихтиозавър от този вид, откривани някога в Европа, отбелязват изследователите. Зъбът, ребрата и прешлените изглежда принадлежат на три различни екземпляра ихтиозаври - и всичките са огромни.

Хайнц Фюрер (Heinz Furrer) държи прешлен на ихтиозавър. Кредит: Rosi Roth/University of Zurich

„Тези гигантски ихтиозаври от късния триас очевидно са били сред най-големите животни, обитавали някога нашата планета“, пишат изследователите.

Въпреки това, като се има предвид, че от всеки екземпляр са останали само няколко кости, е невъзможно да се категоризират надеждно като конкретен вид.

Измерванията на костите също могат да бъдат леко изкривени, тъй като изглежда, че няколко от вкаменелостите са били смачкани от движението на тектоничните плочи, които са издигнали Алпите от морето в продължение на стотици милиони години, отбелязва екипът.

Засега изследователите са причислили трите екземпляра към семейство Shastasauridae – същото семейство на гигантите Shastasaurus, Shonisaurus и Himalayasaurus. Дали костите от Алпите принадлежат нса най-големите морски чудовища, живяли някога на земята, е въпрос, на който не може да се отговори без повече изкопаеми доказателства.

Справка: P. Martin Sander et al. Giant Late Triassic ichthyosaurs from the Kössen Formation of the Swiss Alps and their paleobiological implications. Journal of Vertebrate Paleontology, published online April 27, 2022; doi: 10.1080/02724634.2021.2046017

Източник: The world's largest ichthyosaur may have just been discovered in the Swiss Alps
Brandon Specktor, Live Science.