Вода, вода и още вода за земните океани

НаукаOFFNews Последна промяна на 27 май 2019 в 10:36 8447 0

Загадката защо Земята има толкова много вода, която да подкрепи появата на живота, става все по-ясна с новите изследвания на кометите.

Кометите са като снежни топки от камъни, прах, воден лед и други замръзнали химични вещества, които се изпаряват, когато се приближат до Слънцето, произвеждайки характерните им опашки.

Ново проучване разкрива, че водата в много комети може да има общ произход с океаните на Земята, подсилвайки идеята, че кометите играят ключова роля в натрупването на вода за нашата планета преди милиарди години.

Да направим кратък преглед на три новини за водата в Слънчевата система.

Първо, екип космически химици (има и такива) от Държавния университет на Аризона проучва пробите от японската сонда Хаябуса (Hayabusa) от повърхността на астероида Итокава (на изображението по-горе). В момента Хаябуса 2 изследва астероида Рюгу, но неговият предшественик Хаябуса направи това с други астероиди преди години и събраните проби са върнати на Земята през 2010 г., Бяха изследвани пет миниатюрни почвени проби с чувствителен масспектрометър и в две от тях бе открито, че съдържат вода със същия изотопен състав като земната вода. Много учени смятат, че водата на Земята идва от астероиди, сблъскали се със Земята в ранния период на Слънчевата система, така че измерванията подкрепят тази теория. Източник: Science Daily.

Други изследвания, сред които на Хавайския университет, показват, че водата може да се образува и на Луната. Това изглежда е възможно в процес, който отчита три фактора: високоенергийните частици на слънчевия вятър, които са главно протони, минералите на лунната повърхност, като оливин, и въздействията на микрометеоритите. Лабораторни експерименти успяха да симулират синергията между трите и изглежда, че деутерият (тежкият водород) може да се образува при достатъчно високи температури. Това проучване допринася за изясняването на произхода на водата, открита на Луната и други лишени от атмосфера тела в нашата Слънчева система като Меркурий и астероидите и осигурява за първи път научно обоснован и доказан механизъм за образуването на водата. Източник: University of Hawaii .

Накрая, с помощта на Стратосферната обсерватория за инфрачервена астрономия (SOFIA - Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) изследователите на НАСА проучиха кометата 46P/Wirtanen по време на най-близкия ѝ подход към Земята през декември 2018 г. и установиха, че на нейният водород, който прилича на тозив нашите океани.

Кредит: NASA/SOFIA/L. Cook/L. Proudfit

Както по-рано се разкри в изследването на кометата 67P/Чурумов-Герасименко важно е какъв вододород съдържа водата на космическите обекти.

Измерванията засягат съотношението между деутерий (водород с допълнителен неутрон) и обикновения водород, така нареченото изотопно съотношение D/H. Оказва се, че 67P съдържат различен вид вода от тази на Земята, но тази на Виртанен, която е „хиперактивна комета“, изглежда е същата. А това на свой ред подкрепя теорията, че освен астероидите, кометите също имат принос за водата на Земята.

Но каква е разликата между водата на 67P и Виртанен? Това може да е свързано с този хиперактивен характер, заради който водата на Виртанен идва от по-дълбоките части на ядрото на кометата, докато водата на 67P е по-близо до повърхността. Източник: НАСА.