18 януари 2019
  •  Говорят медиците

Войната прави шимпанзета щастливи и ги сплотява (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 декември 2016 в 11:1344581
Снимка: Liran Samuni/Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology

По време на своите "войни" шимпанзетата произвеждат максимално количество окситоцин - хормона на щастието, който води и до по-голямо сближаване между членовете на стадото, са установили изследователи.

Резултатите от изследването са представени в списанието Proceedings of the National Academy of Sciences.

Социалното поведение на шимпанзетата е предмет на разгорещени дебати. Някои проучвания го определят като предимно "алтруистично", но не всички специалисти споделят една подобна гледна точка.

Според новото изследване схващането, че нашите най-близките роднини-шимпанзетата са нещо като благородни диваци, е погрешно. Всъщност те водят кървави войни за територия.

Немски учени от Института Макс Планк за еволюционна антропология в Лайпциг, Германия, изследват механизмите на междугруповите конфликти, наблюдавайки поведението на шимпанзетата в националния парк Тай в Кот д'Ивоар.

Изследователите проследяват една група от 10 мъжки и 10 женски шимпанзета при различни видове поведение като междугрупови конфликти, групов лов, взаимно пощене и периоди без никакви положителни социални взаимодействия. По време на проучването изследователите събират всички възможни проби урина за анализ на окситоцина. Те оценяват влиянието на различните дейности на нивата окситоцин в урината, както и влиянието на пола на субекта, рангът в стадото, групова идентичност и близостта до границата на територията - като мярка за потенциален риск.

"Открихме високи нива на окситоцин в урината при лов и междугрупови конфликти. Хормоналните нива у шимпанзетата "са значително по-високи, отколкото при ситуациите без социални взаимодействия и без потенциална заплаха или в групата взаимноизгодните взаимодействия", разказва Лиран Самуни (Liran Samuni), водещ автор на изследването.

Оказва, че "битките", а особено след победа, нивото на окситоцин в организма на животните достигна най-висока степен. С други думи, сраженията правят нашите сродници щастливи.

Друг важен извод е, че по време на конфликтите окситоцинът влияе сплотявайки членовете на групата, принуждавайки ги да се отнасяме един към друг по-добре. Учените също така са забелязали, че в период на "войни" стадото се напуска от много по-малко шимпанзета, отколкото в мирни периоди.

Авторите смятат, че това е еволюционен механизъм, който насърчава максимално сближаването на шимпанзетата по време на конфликти. Според изследователите при човешките общества се случва нещо подобно. Именно точно такива междугрупови конфликти, между другото, може да породят у човек това, което сега наричаме сътрудничеството, алтруизъм.

Шимпрасетата са славяни но славяните не са шимпамсета. ПОМНЕТЕ ВЕЛИКАТА ОТЕЧЕСТВЕНА ВОИНА. Тя е доказателство че еволюцията е соросоидна пропаганда. Светът го има от 5000 години а шинпанзлетата са създадени заедно с хората от Бог а толерастите и неправославните са плод на кръвосмесителните връзки между Сатанаил и сина му Сорос