Нови изображения на Галактиката разкриват колеблив старт на Вселената

Ваня Милева Последна промяна на 26 октомври 2021 в 00:01 14091 0

Изображение от проучването SHARDS. Кредит: SHARDS research team

Нови изображения предоставиха подробна информация за това как са се образували първите звезди и структури във Вселената. Учените предполагат, че образуването на галактики не е започнало веднага.

Международен екип астрономи от Университета в Нотингам и Центъра по астробиология (CAB, CSIC-INTA) с помощта на данни от космическия телескоп "Хъбъл" (HST) и телескопа Gran Telescopio Canarias (GTC), така наречените "гранични полета" (Frontier Fields), за да проучат най-малките бледи галактики в близката Вселена.

Вече е доказано, че формирането на галактики най-вероятно е било неравномерно. Първите резултати от изследването са публикувани в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (MNRAS).

Един от най-интересните въпроси, на които астрономите се опитват да отговорят от десетилетия, е как и кога са се образували първите галактики. Една от хипотезите е, че образуването на първите звезди е станало бързо, почти едновременно в различни сектори на зараждащото се пространство. Обратната гледна точка поддържа идеята за периодични, краткотрайни изблици на звездообразуване, причинени по-специално от сливания и усилено натрупване на газ.

„Образуването на галактика може да се сравни с автомобил“, обяснява Пабло Г. Перес-Гонзалес (Pablo G. Pérez-González), един от съавторите на статията, от Центъра по астробиология (CAB / CSIC-INTA) в Испания.

Според тази логика първите галактики може да са имали "дизелов" звездообразуващ двигател, който бавно, но непрекъснато добавя нови звезди, без много ускорение, превръщайки газа в сравнително малки звезди. Другата хипотеза е, че "образуването може да е било нестабилно, с изблици на звездообразуване, произвеждащи невероятно големи звезди, но краткотрайни, които разрушават галактиката и я карат да преустанови дейността си за известно време или дори завинаги. Всеки сценарий е свързан с различни процеси, като сливане на галактики или влиянието на свръхмасивни черни дупки, и те оказват влияние върху това кога и как се образуват въглеродът или кислородът, които са от съществено значение за нашия живот", пояснява Перес-Гонзалес.

Без да знаем физическата природа на ранното образуване на звезди, ние не разбираме как тези процеси са повлияли на генерирането на въглерод и кислород. Просто казано, няма ясна представа как е пуснат първият ядрен генератор и на какво гориво е работил, какво е произвеждал и как е разпределил първите частици.

Затова астрономите, използвайки силата на гравитационните лещи и GTC данните, търсят най-близките аналози на първите галактики. Учените  комбинират силата на най-модерните телескопи като HST и GTC с "естествените телескопи".

„Някои галактики живеят в големи групи, които наричаме клъстери, съдържащи огромни количества маса под формата на звезди, но също така газ и тъмна материя. Масата им е толкова голяма, че огъват пространство-времето и действат като естествени телескопи. Ние ги наричаме гравитационни лещи и те ни позволяват да виждаме слаби и далечни галактики като по-ярки и с по-висока пространствена разделителна способност”, обяснява професор Крис Конселис (Chris Conselice) от Университета в Манчестъре, съавтор на изследването.

Но това не е достатъчно дори за предварителни заключения. Въпреки това, наблюденията на някои от тези масивни клъстери формират основата на изследването.

Астрономите се обединяват около идеята, че формирането на галактики най-вероятно е станало по принципа "стоп-старт" с изблици на активност, последвани от затишие.

Д-р Алекс Грифитс (Alex Griffiths) от Университета в Нотингам е убеден, че „началото на формирането на галактика е неравномерно, като задавен двигател на автомобил, с периоди на засилено звездообразуване, последвани от паузи на угасване. Малко вероятно е галактическите сливания да са изиграли значителна роля в появата на тези изблици на звездообразуване, най-вероятно това се дължи на алтернативни причини, които засилват натрупването на газ, и ние трябва да търсим тези алтернативи".

"Успяхме да намерим тези обекти благодарение на високото качество на данните от SHARDS, комбинирани с данни от изображения от космическия телескоп "Хъбъл", позволяващи да открием горещия газ, нагряван от новообразувани звезди. Този горещ газ излъчва на определени дължини на вълните, които наричаме емисионни линии, подобно на неоновата светлина. Анализът на тези емисионни линии може да даде представа за формирането и еволюцията на галактиките.“

„Наблюденията предоставиха най-дълбоките данни, получени някога за откриване на галактики джуджета по техните емисионни линии, което ни позволява да идентифицираме системи с наскоро започнало звездообразуване “, добавя Перес-Гонзалес, съавтор и главен изследовател на проекта GTC SHARDS Frontier Fields.

Източник: New Galaxy images reveal a fitful start to the Universe, The University Of Nottingham