13 август 2020

Вселената ще се разпадне след по-малко от 2,8 милиарда години

Следва ли Big RIP след Big Bang?

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 27 февруари 2016 в 09:29 83662
Снимка: apod.nasa.gov

Моделът на Големия разрив (Big Rip) е един от моделите, които прогнозират как ще свърши нашата красива Вселена, за разлика от модела на Големия взрив (Big Bang) - началото на пространство-времето.

Физици от Португалия твърдят, че хипотетичната смърт на Вселената от Големия разрив ще стане по-рано от 2,8 милиарда години.

Изследването е публикувано в arXiv.

Наблюденията показват, че Вселената се разширява, и то с все по-голяма скорост. Ако ускорението остане постоянно, в крайна сметка звездите ще умрат, всичко ще се дели от огромни разстояния и Вселената ще изстине във вечна "топлинна смърт".

Но това не е единствената възможност. Смята се, че ускорението на разширяването на Вселената, се дължи на тъмната енергия, която прониква през цялата Вселена. Ако разширяващата се сила на тъмната енергия се увеличава, ускорението също ще расте, разширяването ще става все по-бързо и по-бързо, докато се стигне до момента, когато самата тъкан на пространство-времето ще се разкъса.

В крайна сметка тъмната енергия ще разкъса всички обвързани с гравитация структури на Вселената, след това ще преодолее силата на електростатичните и ядрени взаимодействия, ще разкъса атоми, ядра и ядрени частици. Това ще бъде "Големият разрив". В този момент, както в момента на Големия взрив, ще престанат да работят всички известни закони на физиката и бъдещата съдба на Вселената е неизвестна.

По-ранните модели на Големия разрив показват, че до гибелта на Вселената остават 22 милиарда години. Но последните изчисления на няколко португалски астрономи, водени от Диего Саес-Гомес (Diego Sáez-Gómez) от Университета на Лисабон показват, че Големия разрив ше се случи много по-скоро: "само" след 2,8 милиарда години.

Екипът е изследвал различни сценарии и е използвал най-новите данни за разширението, за да изчислят вероятния срок на съществуване на Вселената. За измерване на тъмната енергия са използвани данни от близки галактики, свръхнови и вълнички в плътността на материята, известни като барионни акустични осцилации или трептения (baryon acoustic oscillation(BAOs)).

Сферите показват текущия размер на "барионните акустични осцилации" (BAOs) от ранната Вселена. Концепция на художник.

Съставените на базата на тези данни компютърни симулации показали, че ни остават най-малко 2,8 милиарда години - все пак имаме още някакво време.

When will the universe end? Not for at least 2.8 billion years, New Scientist

Hoe lang nog tot de Big Rip? Volgens onderzoekers nog minstens 2,8 miljard jaar, Аstroblogs

Observational support for approaching cosmic doomsday, arxiv.org

Batko 29.02 2016 в 09:39 2
Така де, изменя се материята, но нетленното остава за вечен живот :) Отдайте почит на боговете - науката това ни каза.
Cecov 27.02 2016 в 17:27 1
Ха ха, това е от поредицата научни "открития" които са добър източник за вицове.