21 април 2018
  •  Говорят медиците

Всяка секунда нашата галактика се разширява с около 500 метра

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 04 април 2018 в 00:0021472
NGC 4565 . Lombilla 900 / IAC

Ново изследване показва, че всяка секунда Млечният път се разширява с около 500 метра за сметка на образуваните нови звезди по краищата му, съобщава Science Daily.

Това са заключения на Кристина Мартинес-Ломбила (Cristina Martinez-Lombilla), докторант в Института за астрофизика в Тенерифе, Канарските острови, Испания, и нейните сътрудници. Тя представи работата на екипа си на 3 април в Европейската седмица на астрономията и космическите науки в Ливърпул.

Слънчевата система се намира от едната страна на диска на галактика, която наричаме Млечния път, с диаметър около 100 000 светлинни години. Нашата галактика е пресечена спирална галактика. В средата й има пръчковидна зона, обгърната от газов диск, звезден прах и звезди.  Очакваната средна дебелина на Млечния път е 1000 светлинни години. Тя се състои от около 200-400 милиарда звезди, с огромни количества газ и прах, всички се смесват и взаимодействат чрез силата на гравитацията.

Някои звездообразуващи области се намират на външния край на диска и моделите на образуване на галактиките предсказват, че новите звезди бавно ще увеличат размера на своята галактика. Един от проблемите при установяването на формата на Млечния път е, че ние живеят в него, така че астрономите наблюдават подобни галактики на друго място като аналози за нашата.

Мартинес-Ломбила и нейните колеги се опитват да установят дали други спираловидни галактики, подобни на Млечния път, стават все по-големи и ако да, какво означава това за нашата собствена галактика. Тя и екипът й използват наземния телескоп SDSS за оптични данни и двата космически телескопа GALEX и Spitzer за ултравиолетови и инфрачервени данни, за да видят подробно цветовете и движенията на звездите в края на дисковете в другите галактики - NGC 4565 и NGC 5907, които са сходни по размер и структура с Млечния път.

Движенията на младите сини гиганти показват, че границите на галактиките се разрастват сравнително бързо. Въз основа на тези данни, учените  изчисляват, че границите на Млечен път се разширяват до 15 милиарда километра на година, което е една десета от разстоянието между Слънцето и планетата ни.

"Млечният път, не е най-малката галактика, но сега открихме, че неговата видима част бавно, но непрекъснато се увеличава, заради формирането на нови звезди в края на нейния диск. По времето, когато Слънцето започне да умира, размерът на галактиката ни ще се увеличи с около 5% ', коментира Мартинес-Ломбила.

Всъщност степента на разширяване е относително малка. Евентуално след няколко милиарда години хипотетичните наблюдатели ще могат да различат промените в размера на Млечния път.

Айде сега, какво са някакви нули между приятели?
PetarD
04.04 2018 в 14:07 1
"Млечен път се разширяват до 15 милиарда километра на година, което е една десета от разстоянието между Слънцето и планетата ни."
Еееееее! Между една десета и сто пъти повече има около 1000 пъти разлика, т.е. са метри, а не километри.

15 април 2018 в 00:001406