Всички галактики правят един оборот за едно и също време

НаукаOFFNews Последна промяна на 15 март 2018 в 00:15 9461 4

Независимо от големината си, всички галактики се движат с различни скорости, но завършват едно пълно завъртане за един и същ интервал от време, съобщава phys.org.

Земята прави едно пълно завъртане около своята ос за едно денонощие, но колко време е нужно галактиките да направят същото? Този въпрос си зададоха специалисти от Международния център за радиоастрономически изследвания (International Centre for Radio Astronomy Research - ICRAR).

Според професор Герхард Меурер (Gerhardt Meurer) от ICRAR, всяка галактика извършва пълен оборот за един милиард години:

"Това не е прецизността на швейцарски часовник, но независимо от това дали една галактика е много голяма или много малка, ако можете да седнете на ръба на диска, ще изминат около милиард години, за да направите пълна обиколка".

Професор Меурер казва, че с помощта на прости математически модели може да се покаже, че всички галактики с един и същи размер имат една и съща средна плътност.

Този подход, според него, ще помогне да се разбере защо различните галактики се въртят с различни скорости, но поддържат един и същ период на въртене.

"Откриването на тази закономерност на галактиките наистина ни помага да разберем по-добре механиката, която го предизвиква - няма да откриете плътна галактика, която да се върти бързо, докато друга със същия размер, но с по-ниска плътност, да се върти по-бавно", отбелязва астрофизикът.

Професор Меурер и неговият екип също така откриха доказателства за съществуването на по-стари звезди в края на галактиките.

"Въз основа на съществуващите модели очаквахме да намерим тънка популация от млади звезди в самия край на галактическите дискове, разказва Меурер.

"Но вместо да открием само газ и новоформиращи се звезди в краищата на техните дискове, открихме и значителна популация от по-стари звезди заедно с малко млади звезди и междузвездния газ".

"Това е важен резултат, защото знаейки къде свършва галактиката, ние можем да ограничим наблюденията си, а не да губим време, усилия и компютърна мощ на изучаване на данни отвъд тази граница", коментира професор Меурер.

"Затова благодарение на тази работа сега знаем, че галактиките се завъртат веднъж на милиард години, с остър ръб, който е населен със смес от междузвезден газ, както с стари, така и с млади звезди".

Професор Меурер пояснява, че следващото поколение радиотелескопи, подобни на изграждащия се Square Kilometer Array (SKA), ще генерира огромно количество данни и като се знае къде се намира края на галактиката, ще се намали необходимата за обработка мощност за търсете в данните.

През 2016 г. учените изчислиха, че видимата Вселена съдържа най-малко два трилиона галактики.

Стефан

18.03 2018 в 03:40

Че глупости - глупости. Но ъгловата скорост е прилично дефинирано понятие, поне за твърдо тяло.
Галактиките очевидно не са велосипедни колела, пък и техните спици се гънат на бабуните.
Но с отчитането на грешките, толкова масивните неща, се държат примерно така. Особено при такава разделителна способност, и такъв интерес.
Ако някога си учил математически анализ, то в точката, и пренебрежимо малка нейна околност ...

12047

Димитър Димитров

15.03 2018 в 15:02

Заглавието не е точно Просто галактиката не е твърдо тяло и понятието един оборот няма смисъл защото скоростта и периода са различни в зависимост от разстоянието от центъра за различните звезди . Става въпрос за периферията . За колко години Земята обикаля около слънцето и за колко Марс или Юпитер? Колко е орбиталният период на слънчевата система ? Излиза че периферията на всички галактики обикаля за около милиард. Вътрешните звезди естествено за по кратко. Аз така го разбрах. Който е превеждал май не е разбрал че пише глупости.

15.03 2018 в 12:59

Говори се за ъглова скорост на периферията.

Божо

15.03 2018 в 12:18

Хмм, завъртане на кое се има предвид?
В уикипедия за Млечния път пише:
"Завъртане на централния бар 15 до 18 млн. години"
Може би нещо не е доуточнено.