Вулкан, действал 2 млрд години на Марс, изпраща метеорити на Земята

Нови данни за еволюцията на Червената планета

Антония Петрова Последна промяна на 03 февруари 2017 в 11:00 6952 0

На Марс е имало вулканична активност за период от най-малко 2 милиарда години. Доказателства за това са открити при изследванията на марсиански метеорит, открит в Африка през 2012 г., съобщава Science Daily.

Статия за откритието, публикувана в списание Science Advances, показва, че едни от най-дълго действащите вулкани в Слънчевата система могат да бъдат открити именно на Червената планета.

Метеоритът Northwest Africa (NWA) 7635 дава на изследователите информация за вулканична дейност на Марс, която изобщо не може да бъде сравнявана с тази на Земята. Почерпените данни показват, че някъде в неговото съществуване от 4,5 милиарда години на Марс е имало поне един вулкан, който е изригвал без прекъсване в продължение на над 2 милиарда години.

Томас Лапен (Thomas Lapen), професор по геология в Университета в Хюстън и водещ автор на статията в списание Science Advances, коментира, че откритията предоставят нови доказателства за това как е еволюирала планетата и хвърлят светлина върху историята на вулканичната й активност.

По-голяма част от познанията ни за състава на вуланичните скали на Марс идват от метеоритите, паднали на Земята. Анализът на различните вещества дава информация за възрастта на метеорита, неговият магмен източник, продължителността на престоя в космоса и колко дълго е бил на земната повърхност.

Нещо се сблъсква с повърхността на Марс преди 1 милион години, при което удря вулкан или лавов поток. От този удар се изхвърлят скали в космоса. Части от тях преминават земната орбита и падат като метеорити. Метеоритът Northwest Africa 7635 е тип вулканична скала, наречена шерготит. Досега са открити 11 подобни метеорити със сходен химичен състав и време на изхвърляне в космоса.

Източник:  University of Houston

„Виждаме, че те са дошли от сходен вуланичен източник”, коментира Лапен. „Предвид на това, че имат и еднакво време на изхвърляне, можем да заключим, че идват от едно и също място на Марс”, добавя професорът.

10 метеорити от групата са на възраст от 327 милиона до 600 милиона години. За разлика от тях метеоритът, проучван от екипа на Лапен, се е образувал преди 2,4 милиарда години и именно затова се смята, че е изхвърлен в космоса от един от най-дълго действащите вулканични центрове в Слънчевата система.

„На Земята няма друг подобен случай, в който нещо е толкова стабилно в своята активност за 2 милиарда години”, коментира и съавторът на статията професор Марк Кофи (Marc Caffee) от Университета Пардю (Purdue University). „Марсианските метеорити ни позволяват да извършваме геологически проучвания на повърхността на Марс, където дори още не сме стъпили”, добавя още професорът.

Щитовидните вулкани и лавовите равнини, образували се от стичането на лавата на големи разстояния, на Марс се оказват подобни на образуването на Хавайските острови. Най-големият марсиански вулкан – Олимпус Монс (Olympus Mons), се извисява на близо 27 километра. Това е почти три пъти колкото най-високият вулкан на Земята – Мауна Кеа (Mauna Kea) с неговите 10 километра.

„Засега не ни е известно от къде точно идва този метеорит, дали е от Олимпус Монс или от друго място”, уточнява професор Кофи.

Марсианските вулкани достигат такива големи размери тъй като, за разлика от Земята, Марс няма тектонски плочи, които постоянно да разместват повърхността. Така че вулкани, като произвелия NWA 7635, могат да изригват в продължение на милиарди години.