12 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Вулкан е изместил оста на въртене на Марс

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 март 2016 в 13:1736850
Вляво е наклонът на оста на въртене на планетата в началото на Нойската ера. По средата е представена по време на късната Нойска и ранната Хесперийска ера. Дясната фигура показва промените в Амазонийската ера. Снимка: Sylvain Bouley et al / Nature, 2016

Дейността на вулкана Купол Тарсис преди около 3,7 милиарда години е повлияла на наклона на оста на въртене на Марс.

Това заключение, направено от френски изследователи, е публикувано в статия в списание Nature.

Купол Тарсис (Tharsis Tholus) е изгаснал щитовиден вулкан, с диаметър на основата 150 км и височина от около 9 км. Учените смятат, че вулканът се е образувал в Нойската ера (по марсианска геолохронология), която е преди около 3,71 милиарда години. Основата на вулкана е погребана под младите потоци лава, вероятно изригнали от вулканичната група Тарсис през Амазонийската  ера.

Геоложката история на Марс включва три епохи - Нойска ера, кръстена в чест на "Земята на Ной" и обхваща периода от преди 4,5 - 3,5 милиарда години, Хесперийска ера с продължителност от преди 3,5 милиарда години до преди 2.9-3.3 милиарда години и Амазонийска ера с продължителност от преди 2.9-3.3 милиарда години до наши дни.

Кос изглед на Купола Тарсис. Изображение: THEMIS/Mars Orbiter Laser Altimeter.

Учените от Университета на Париж-Юг XI са провели компютърни симулации на наклона на оста на въртене на планетата до активното образуване на Купола Тарсис. Те изчислили мястото на полюси, съществували преди формирането на вулкана.

В резултат на изследванията, учените заключават, че вулканът е "наклонил" оста на въртене на Марс с около 20 градуса, измествайки към себе си линията на екватора. Според изследователите, това обяснява ориентацията на изсъхналите речни долини, които са били успоредни на съществувалия преди образуването на вулкана екватор, и повърхностния слой на дълбоко замръзналата земя, който е трябвало да бъде насочен по-близо до полюсите.

Разпределение на мрежата речни долини, преди и след образуването на Купола Тарсис. Sylvain Bouley et al / Nature, 2016

Разпределение на дълбоко замръзналата земя според палеополюсите и съвременните полюси на планетата
Sylvain Bouley et al / Nature, 2016

Симулация на мрежата на водните потоци преди и след образуването на Купола Тарсис
Sylvain Bouley et al / Nature, 2016

Учените също предполагат, че куполът Тарсис може да е повлиял и на други процеси. Възможно е преместването на полюсите да е предизвикало отслабване на магнитното поле на Марс. Това, според последната извънредна презконференция на НАСА, е способствало за изчезването на атмосферата на планетата.

Така или иначе, френските изследователи смятат, че реките, чийто следи са открити на Марс, са се образували преди Купола Тарсис.