Вулканите са причина за възхода на динозаврите, твърди ново изследване

Наука OFFNews Последна промяна на 20 юни 2017 в 12:33 5240 0

Източник: Victor Leshyk

Период от един милион години на вулканична активност най-вероятно е станал причина за възхода на динозаврите, гласи ново проучване на Оксфордския университет, съобщава Phys.org.

Учени са анализирали древни скали и са открили следи от емисии от мащабни вулканични изригвания, които са се случили преди около 200 милиона години през периода Триас. Това е довело до огромно масово измиране и е позволило на динозаврите да станат доминиращ вид. Проучването е публикувано в престижното издание PNAS.

"Динозаврите са можели да се възползват от тези екологични ниши, освободени при измирането", коментира водещият автор Лорънс Пърсивал (Lawrence Percival) от Оксфордския университет, който проучва вулканични скали от четири континента, датиращи от тези бурни времена.

При предишно проучване са измерени променливите нива на въглерода в скалите, което е свързано с нарастването на въглеродния диоксид от вулканичните изригвания. Екипът на Пърсивал обаче се насочва към друг отпечатък от вулканична дейност - живака.

Когато изригват вулканите, те изхвърлят и емисии от живак в изпуснатите газови струи. Живакът след това се разпространява по цялата планета в атмосферата преди да попадне в седимента, където остава милиони години. "Ако успеете да видите голямо количество живак в тези седименти, можете да заключите, че точно по това време е имало вулканична дейност. И именно това е, което ние видяхме във времената на това измиране", обяснява Пърсивал.

Неговият екип взима проби от седиментите на шест места по света - Великобритания, Австрия, Аржентина, Гренландия, Канада и Мароко и проучва нивата на живак в тях. Пет от шестте проби показват огромно нарастване на съдържанието на живак от началото масовото измиране в края на Триас, с пикове, наблюдавани между периода на измирането и границата между Триас и Юра, която е около 200 000 години по-късно.

Снимка: Science Photo Library

"По време на Триас всички континенти са били събрани заедно в един суперконтинент, наречен Пангея. През повечето време, в което е съществувала Пангея, е имало вулканична дейност, вероятно подобна на тази в наши дни. Но в края на Триас огромна вулканична дейност помита Северна Америка, Южна Америка, Африка и Югозападна Европа, което е довело до разделянето на Пангея и отварянето на Атлантическия океан. Тази вулканична дейност се смята, че е станала в няколко мега-изригвания в период от най-малко 700 000 години, с епизодични изригвания на потоци от лава между тях. Не е ясно с точност колко са продължили тези мега-изригвания, нито колко големи са били паузите между тях. Но въз основа на други проучвания се смята, че тези изригвания са продължили десетилетия, с паузи от по 100-1 000 години между тях", обяснява Пърсивал.

Снимка: Jessica Whiteside

Изследователите откриват доказателства за големи тласъци от вулканична активност, които са продължили около един милион години. "Имало е цепнатини, които се отварят в земната кора и вероятно и изригване на огнени фонтани, също и потоци от лава. Вероятно е имало различни активни райони по различно време по време на тези милион години. Вероятно е имало периоди на изригвания, продължаващи с десетилетия, с огромни количества излизаща магма на повърхността, както и на газове", обяснява проф. Тамсин Мадър (Tamsin Mathe) от Оксфордския университет.

Всичко, което се е намирал в непосредствена близост до изригванията, е било подложено на унищожение. Но създанията на по-големи разстояния също са пострадали - повтарящите се изригвания са имали разрушителни последици върху по-обширни райони, като са блокирли достъпа на слънчева светлина и са довели до увеличаване на нивата на въглеродния диоксид.

В резултат измират животни като крокодилоподобни същества и бозайници с външен вид на влечуги, както и ранни земноводни върху огромен район. Събитието причинява мащабни промени в растителността и променя лицето на планетата завинаги.

Ранните динозаври от този период обаче оцеляват, въпреки че изследователите не са сигурни по какъв начин са успели да сторят това при наличия не глобален апокалипсис. Щом вулканите се усмиряват, за динозаврите остават малко конкуренти, което позволява да започне тяхното процъфтяване.

Учените сега смятат да използват живака, за да проучат и други периоди за древна вулканична активност. "Това е нов и мощен инструмент, който наистина ще ни позволи да разберем повече за еволюцията на нашата планета и по какъв начин е станала такава, каквато я познаваме днес", обяснява Мадър.