17 септември 2019
  •  Говорят медиците

За първи е предизвикано нарастването на нови кръвоносни съдове вътре в тялото на мишка

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 31 март 2015 в 10:1821740
Снимка: Imperial College London

Международен екип от лекари за първи път е успял да "отгледа" нови кръвоносни съдове в тялото на жив гризач, благодарение на уникален нанопластир, който доставя инструкция към нуклеотидите на ДНК в нужното място на тъканта и ги кара да растат, според доклад, публикуван в списание Nature Materials.

"Това е истински квантов скок в сравнение с всички съществуващи технологии за доставка на генетична информация в клетките и тъканите. Получавайки директен достъп до цитоплазмата на клетките, ние успяхме да постигнем изключително висока ефективност в препрограмирането на клетките. Това отваря пътя за една наистина персонализирана медицина. Всичко това се дължи на една малка структура, хиляди пъти по-тънка от човешки косъм", - казва Енио Ташоти (Ennio Tasciotti), съавтор на изследването от Methodist Research Institute в Хюстън.

Ръководител на екипа е Моли Стивънс (Molly Stevens) от Imperial College в Лондон.

Основното в изобретението на Стивънс и колегите му са специалните микроскопични игли, направени от най-тънките влакна и частици от порьозен силиций. Отвътре те приличат на мека гъба, която може да поеме и да натрупа достатъчно голямо количество течност, в ролята на която в експеримента играят къси фрагменти от РНК и ДНК.

Тези фрагменти, попадайки в клетките, ги заставят временно или постоянно "да забравят" своя текущата си роля и изпълняват задачите, които са им възложили учените. Например, в случая на опитните мишки, екипът на Стивънс е използвала такива пластири за поставяне в мускулните клетки на гърба на гризач специфичен ген VEGF-165, който е стимулирал растежа на нови кръвоносни съдове.

Седмица след поставяне на пластира в задната част на гърба в тъканта му започнали да се появяват десетки нови капиляри и този ефект се поддържал в продължение на следващите две седмици от експеримента. Самият набор от наноиглите изчезва още на втория ден след тяхното закрепване поради постепенното разпадане на силиция, но в това време те вече са успели да доставят генетичните инструкция на 80% от клетките на гърба на животното, без да причиняват възпаление или други проблеми.

Такива пластири, както подчертават учените може да се използват не само за възстановяване на кръвоносни съдове, но и за маса други медицински цели. Например, тези наноигли може да се използват, за да се заменят повредени нервни клетки, да се възстанови изгоряла кожа, да се премахват неприятни белези и да се свързват имплантирани органи с останалата част от тялото.

13 септември 2019 в 00:003546