За първи път Хъбъл и Уеб наблюдават едно и също: DART се удря в астероид (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 29 септември 2022 в 16:36 12193 0

Едно до друго изображения от Хъбъл и JWST на сблъсъка на мисията DART с астероид. Кредит: NASA/ESA/CSA/STScI

Два титана на космическите наблюдения - Хъбъл и Джеймс Уеб - са заснели момента, в който мисията DART на НАСА умишлено се забива в астероид по-рано тази седмица.

За първи път тази двойка емблематични телескопи се използва за едновременно наблюдение на една и съща небесна цел и съвместната им работа вече помага да се хвърли светлина върху това как се е развила тази историческа мисия.

В ранните часове на вторник, в рамките на първата по рода си мисия за планетарна защита, космическият кораб DART се сблъска с астероида-луна Диморфос - малко космическо тяло с диаметър само 160 метра, което обикаля около по-голям, 780-метров астероид, наречен Дидим.

Целта на мисията бе да се провери дали е възможно да се промени курсът на астероид, ако хипотетично той се насочи към Земята. По думите на администратора на НАСА Бил Нелсън мисията е "безпрецедентен успех за планетарната защита".

Сблъсъкът предизвика истински взрив.

Най-новите снимки от Хъбъл и Джеймс Уеб (JWST) показват, че в резултат на сблъсъка са се появили забележими изблици от летящи отломки, наречени еджекта, но двата телескопа успяват да улови малко по-различни аспекти, които ще подпомогнат научното изследване на това събитие.

Чрез наблюденията на тази двойка космически обсерватории астрономите се надяват да научат повече за естеството на повърхността на Диморфос, колко материал е бил изхвърлен при сблъсъка и колко бързо е бил изхвърлен. Те също така искат да разберат как сблъсъкът се е отразил на астероида: дали сблъсъкът е довел до отлитането на много големи парчета или предимно на фин прах?

JWST прави едно наблюдение на астероида преди сблъсъка, а след това още няколко след сблъсъка. С помощта на камерата си за близкия инфрачервен диапазон (NIRCam) телескопът заснема облаци от материал, които се разпръскват от мястото на сблъсъка във вид на отломки.

През следващите няколко месеца JWST ще използва NIRSpec, както и инструмента за средна инфрачервена област (MIRI), за да получи представа за химическия състав на астероида.

От друга позиция в Слънчевата система Хъбъл също е зает с работа, заснемайки изображения преди и след удара. Снимките му след сблъсъка показват материал, излитащ от мястото на удара като струи, простиращи се от тялото на астероида.

Все още никой не е съвсем сигурен защо, но изглежда, че някои от струите са станали леко извити, когато са излетели от астероида. Наблюденията на "Хъбъл" показват също, че яркостта на Дидим се е увеличила три пъти след удара.

Подобно на JWST, Хъбъл ще следи Диморфос, като го наблюдава поне още 10 пъти през следващите три седмици.

Всичко това обаче е само началото. През октомври 2024 г. мисията "Hera" на ЕКА трябва да излети и да извърши подробно изследване на Диморфос след удара, за да проучи последиците от първия тест за отклоняване на астероид при кинетичен удар. Мисията ще бъде и първата сонда на човечеството, която ще се срещне с двойна астероидна система.

Изтoчник: For First Time, Hubble And JWST Watched The Same Event: DART Slamming Into An Asteroid, IFLScience