За първи път е открит „червей“, ядящ камъни (видео)

Учените все още не знаят защо и как новооткритият вид преработва варовика

НаукаOFFNews Последна промяна на 19 юни 2019 в 09:39 10050 0

Новоописаният вид корабни червеи, Lithoredo abatanica, пробиват варовика в сладководна среда благодарение на уникални адаптации. Кредит: Shipway et al 2019, Proc. R. Soc. B 20190434. http://dx.doi.org/10.1098/rspb.2019.0434

Изследователи откриха първия корабен червей, който не се храни с дърво, а предпочита нещо много различно - скалите.

Новият корабен червей е дебело, бяло, подобно на червей, животно, което може да нарасне с дължина повече от метър и живее в сладководни басейни.

Изследователите за първи път забелязват вида (Lithoredo abatanica) през 2006 г. в дупки във варовиковите брегове на река Абатан във Филипините. Едва през 2018 г. учените успяват да проучат подробно организма.

Повече подробности за откритието са описани в статия, публикувана в списание Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences.

Всъщност това не са червеи, е вид морско двучерупчесто мекотело от семейството на корабните червеи. Всички корабни червеи имат две скъсени черупки, които са видоизменени в пробивни глави. Стотици остри невидими зъби покриват черупките на дървоядните видове, но каменоядният корабен червей има само десетина по-големи, около милиметър, зъби, които пробиват скалите.

Морските червеи съхраняват дървото, което изяждат, в специален храносмилателен сак, където бактериите го разграждат. Подобно на други корабни червеи, скалноядният корабен червей също поглъща това, което изстъргва, за да направи защитната си дупка, но нямат храносмилателен сак, а дълги черва, липват и вероятно бактериите, които се срещат в дървоядните им роднини - скалите не са толкова привлекателна храна. Поглъщането на скален материал може да се окаже наследено от предците им, които са се хранели с дървесина. При аутопсията специалистите откриват в червата им варовик - същия, в който са открити червеите. След като поставят мекотелите в аквариум, учените забелязват, че освобождават стритите камъни от сифон - орган за отделяне на отпадъците на мекотелите.

Lithoredo abatanica изглежда разчитат за храненето си на други бактерии, разположени в хрилете им, които произвеждат хранителни вещества или храна, засмукана от сифона в задния край на мекотелото.

Преди няколко години учените чуха за необичайно животно, което живее в река Абатан на остров Бохол във Филипинския архипелаг, те отидоха там, за да проверят историите на местните жители. В подводните варовикови скали откриват типичните за корабните червеи дупки и самите червеи. Изследователите извличат няколко екземпляра и провеждат серия  тестове и проучват анатомичните особености на животните.

Тези мекотели са считани за вредители още в древния свят - те потопяват кораби, подкопават кейовете и дори са си прокарвали път през холандски диги в средата на 17-ти век. Различните народи са защитавали корабите си по свой начин - египтяните са ги боядисвали, римляните са ги покривали с метал, а китайците са поставяли кози кожи между двойна облицовка.

Lithoredo abatanica. Кредит: Кредит: Shipway et al 2019, Proc. R. Soc. B 20190434. http://dx.doi.org/10.1098/rspb.2019.0434

Парче варовик, изпълнено с дупки от уникален каменояден корабен червей. Кредит: Shipway et al 2019, Proc. R. Soc. B 20190434. http://dx.doi.org/10.1098/rspb.2019.0434

Защо L. abatanica консумират скали все още е неизвестно. Техните роднини усвояват натрошеното дърво благодарение на симбиотичните бактерии, които живеят в хрилете им. Храненето на новия вид остава загадка. Учените предполагат, че варовикът може да им помага да раздробяват планктона. От друга страна, може би тези същества са се научили да извличат хранителни вещества от самите камъни по начин, който все още не знаем. Сега биолозите работят по секвенирането на генома на L. abatanica. Това ще помогне да се разбере как функционира техният метаболизъм.

A rock-boring and rock-ingesting freshwater bivalve (shipworm) from the Philippines, Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences.

This rock-eating ‘worm’ could change the course of rivers, Science