За първи път е забелязан астероид, подобен на комета, който променя цвета си

Ваня Милева Последна промяна на 04 септември 2019 в 11:20 6305 0

Изглежда като комета, но не е комета. Това е астероидът 6478 Gault, наблюдаван от космическия телескоп Hubble, Кредит: MIT, NASA, ESA, K. Meech и J. Kleyna, O. Hainaut.

Миналия декември астрономите откриха астероид с две опашки, наречен 6478 Gault. Странно е да се говори за астероид с опашка. Обикновено кометите имат опашки, а астероидите - не. Но 6478 Gault е рядък активен астероид, който е част от астероидния пояс между Марс и Юпитер, който очевидно има най-малко две опашки.

И това не е всичко, защото наблюденията показват, че избледнява в близкия инфрачервен диапазон и цветът му се променя от червен в син. Смята се, че това е така, защото астероидът се разпада и изхвърля червеникавия си прашен слой върху повърхността си, разкривайки по-дълбоко лежащите свежи, по-сини пластове.

Наблюденията показват, че 6478 Gault е несъмнено скалист и не е комета.

YORP-ефект. Кредит:  A.Ivantsov

6478 Gault е открит през 1988 г. и е кръстен на планетарния геолог Доналд Голт (Donald Gault). Но тогава още нямаше опашка и изглеждаше като обикновен астероид, без опашка. Диаметърът му по това време е бил около 4 км и е бил на 344 милиона км от Слънцето, във вътрешната част на астероидния пояс.

Траекторията на 6478 Gault. Кредит: НАСА.

Последните наблюдения с Инфрачервения телескоп на НАСА (Infrared Telescope Facility - IRTF) на Мауна Кеа в Хавай показват, че повърхността на 6478 Gault е покрита главно със силикати, сух скалист материал - типичен за астероидите.

Никога не е откриван астероид, който да променя цвета си за толкова кратко време (няколко дни). За да се случи това, не е необходимо много прах да изчезне в космоса, достатъен е слой с дебелина по-малък от микрометър.

Възможно е промяната на цвета да е свързана с бързото въртене на астероида, което води до изхвърлянето на праха в пространството благодарение на центробежните сили - вероятно периодът му на въртене е само два часа.

Така нареченият YORP ефект (ефект на Ярковски-О'Кийф-Радзиевски-Падак) също може да играе роля. При него въртенето на астероид се променя под въздействието на слънчевия вятър. Допълнителните измервания на скоростта на въртене трябва да покажат дали е наистина така.

Източник: For first time, astronomers catch asteroid in the act of changing color, MIT