За първи път е заснето как черна дупка разрушава звезда

НаукаOFFNews Последна промяна на 16 юни 2018 в 07:06 10763 1

Художествена концепция за събитие на приливно разрушение (TDE), което се случва, когато една звезда премине фатално близо до свръхмасивна черна дупка, която реагира чрез пускането на релативистична струя. Credit: Sophia Dagnello, NRAO/AUI/NSF

За първи път астрономите пряко наблюдават формирането и разширяването на бързо движеща се струя (джет) от изхвърлен материал, след като силната гравитация на свръхмасивна черна дупка разкъса звезда, скитаща се твърде близо до космическото чудовище, разказва phys.org.

Събитието е документирано на снимки с висока разделителна способност, а статията на учените е публикувана в списание Science.

Такива космически представления са наблюдавани и преди, но за първи път някой успява да получи такива подробни изображения на джетове и тяхната променяща се структура с течение на времето.

Учените проследяват събитието с радио и инфрачервени телескопи, включително Very Long Baseline Array (VLBA) на Националната научна фондация, в двойка сблъскващи се галактики, наречени Arp 299, на почти 150 милиона светлинни години от Земята. В сърцевината на една от галактиките има черна дупка 20 милиона пъти по-масивна от Слънцето, която разруши звезда повече от два пъти масата на Слънцето и постави началото на верига от събития, разкриващи важни подробности от смъртоносната среща.

Тези така наречени събития на приливно разрушение или TDE (tidal disruption event), според учените, би трябвало да са сравнително често срещано явление, но на практика не е така.

Теоретично материалът на обречената звезда образува въртящ се диск около черната дупка, излъчващ интензивни рентгенови лъчи и видима светлина, а също така изстрелва струи от материал от полюсите на диска със скорости съизмерими със скоростта на светлината.

"Никога преди не сме наблюдавали директно образуването и еволюцията на джет от едно от тези събития", заяви Мигел Перес-Торес (Miguel Perez-Torres) от Астрофизичния институт на Андалусия в Гранада, Испания.

Художествена концепция за събитие на приливно разрушение (TDE), което се случва, когато една звезда премине фатално близо до свръхмасивна черна дупка, която реагира чрез пускането на релативистична струя. Тя е увеличена от централния регион на своята галактика-гостоприемник, Arp299B, която е в процес на сливане с Arp299A (галактиката вляво). Credit: Sophia Dagnello, NRAO/AUI/NSF

През януари 2005 г. астрономът Сепо Матила (Seppo Mattila) от Университета на Турку във Финландия с помощта на телескопа "Уилям Хершел" на Канарските острови открива ярко изригване на инфрачервено излъчване в системата сливащи се галактики Arp 299 на около 146 милиона светлинни години. Инфрачервеният източник е близо до центъра на една от галактиките, в която се крие плътен пръстен около свръхмасивна черна дупка.

На 17 юли 2005 г. VLBA разкри нов, различен източник на радиоизлъване от същото място.

"С течение на времето новият обект остава ярък в инфрачервения и радио диапазон, но не и във видима светлина и рентгенови лъчи.  Най-вероятното обяснение е, че плътният междузвезден газ и прах в близост до центъра на галактиката абсорбира рентгеновите лъчи и видимата светлина, а след това отново ги излъчва като инфрачервени лъчи", разказва Матила.

Проведените почти десетилетие наблюдения с VLBA, Европейската мрежа VLBI (EVN) и други радиотелескопи, показват, че източникът на радиоизлъчване се разширява в една посока, точно както се очаква при джетове. Според измерванията материалът в струята се движи средно една четвърт скоростта на светлината.

Релативистичната струя се разширява навън в този анимиран GIF на радиоизображенията от събитието на приливно разрушение в продължение на 10 години. Двата панела показват изображения, получени при различни честоти от глобална мрежа радиотелескопи. Кредит: Mattila, Pérez-Torres, et al.; Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF

Матила и Перес-Торес имат наистина голям късмет - тези събития са около 100-1000 пъти по-редки от избухванията на свръхновите, а при проучванията за намирането им обикновено трябва да се наблюдават изключително голям брой галактики, за да открие едно събитие TDE.

"Голяма част от времето свръхмасивните черни дупки не са активни и не поглъщат нищо, оставайки в "спящо" състояние .Събитията на приливно разрушение могат да дадат уникалната възможност да разберем повече за формирането и еволюцията на джетове в околностите на тези мощни обекти", обяснява Перес-Торес.

19.06 2018 в 16:47

Ей, не се научиха да рисуват обекти в орбита тия люде. А па за приливен трансфер на маса - съвсем.