21 май 2018
  •  Говорят медиците
Какво чувате, когато слушате аудиоклипа Яни/Лоръл?
Яни
Лоръл
Нито Лоръл, нито Яни
И двете!
резултати

За първи път откриха планети извън Млечния път

Изследователите успяха да намерят две хиляди планети извън нашата галактика

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 05 февруари 2018 в 12:2614920
Едно оптично изображение на квазара RXJ1131-1231, подсилен с гравитационна леща. Червеното петно в центъра на галактиката действа като леща, а четирите светли петна (три отгоре и едно отдолу) са увеличени изображения на един и същи квазар. Смята се, че има трилиони планети в центъра на елиптичната галактика на това изображение. Снимка: Ohio State University

За първи път астрономите откриха планети извън нашата галактика, съобщи Science Daily.

Откритието е описано в статия в Astrophysical Journal Letters.

Досега са открити 3728 екзопланети, които се намират в 2794 системи, в които 622 са повече от една планета.

Сега с помощта на гравитационни лещи на квазари учените успяха да намерят планети и извън Млечния път.

Откритите планети се намират на разстояние 3,8 милиарда светлинни години от Земята.

"Тази галактика е на 3,8 милиарда светлинни години от нас и няма възможност да видят директно планетатите, дори и с най-мощните телескопи, които можем да си представим", - отбелязват авторите на статията.

Подобно на обикновена леща, която променя посоката на светлинните лъчи, един масивен астрономически обект като звезда може с гравитационното си поле да промени посоката и да фокусира електромагнитното излъчване.

Обикновено като леща се използват много големи обекти като галактики или дори галактични купове, които променят посоката на светлината от наблюдавания обект, разположен зад лещата. В новото изследване се използват квазари, което значително намалява мащаба на лещата. Квазарите са най-ярките източници на лъчение, които се захранват от свръмасивната черна дупка в ядрата на галактиките.

И при двата варианта лещи се използват транзитния метод за откриване на планети. Когато една планета минава пред звезда спямо наблюдателя, светлината на звездата се променя съответно и учените могат да определят присъствието на планетата.

Увеличение на модела рентгеново излъчване на квазара RXJ1131-1231. Ohio State University

Анализирайки данните учените откриват енергийни промени, които могат да бъдат обяснени с наличието на две хиляди несвързани планети, с маси, които варират от масата на Луната до тази на Юпитер.

С помощта на гравитационните лещи на квазари учените откриха вече 53 планети в Млечния път, но сега за първи път успяват да открият признаци за съществуването на планети и в други галактики.

Това откритие извежда изследването на космоса до наистина ново ниво.